بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله الذي جعل محمدا رحمة للعالمين، مدحه بما لم يمدح به غيره من الأنبياء والمرسلين، والصلاة والسلام على سيدنا محمد صاحب الكمال، خير من تضرب له أكباد المطي وتشد إليه الرحال، وعلى آله وصحبه خير صحب وآل
الحمد لله الذي جعل محمدا رحمة للعالمين، مدحه بما لم يمدح به غيره من الأنبياء والمرسلين، والصلاة والسلام على سيدنا محمد صاحب الكمال، خير من تضرب له أكباد المطي وتشد إليه الرحال، وعلى آله وصحبه خير صحب وآل
Pada bab yang lalu, saya telah mengupas sedikit jawapan bagi hukum memuji Nabi صلى الله عليه وآله وسلم. Hasilnya, kita mendapati bahawa ia adalah sunat muakkad dan ia telah wujud semenjak zaman Rasulullah lagi. Dalam bab ini, In sya Allah saya akan menyambung perbincangan, dengan menjawab soalan yang telah diutarakan dibawah:
1) Bagaimanakah makna hadith ‘Jangan kamu memujiku, seperti kaum Kristian memuji Nabi Isa?’
2) Siapakah ulama’ yang mengarang puji-pujian terhadap Rasulullah?
- Al Haqir-
…………………………………..
1) Bagaimanakah makna hadith ‘Jangan kamu memujiku, seperti kaum Kristian memuji Nabi Isa?’
2) Siapakah ulama’ yang mengarang puji-pujian terhadap Rasulullah?
- Al Haqir-
…………………………………..
Soalan 1
Mungkin kedapatan sesetengah individu akan bertanya; jika memuji Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم itu dibolehkan dalam syara’, maka mengapakah terdapat hadith seolah-olah ia melarang kita melakukannya, seperti hadith Saiduna Umar yang berbunyi:
لا تطروني كما أطرت النصارى ابن مريم
‘‘ Jangan kamu memuji aku seperti kaum Kristian memuji Nabinya Isa ibn Maryam (dengan menyamakannya kedudukannya dengan Tuhan.) ’’ (Riwayat Bukhari)
Malah, sebahagian pihak yang lebih ekstrim memahami makna hadith, bahawa ia bukan sahaja tegahan total dari memuji Rasulullah, malah menganggap bahawa segala puji-pujian kepada Rasulullah itu, adalah puji-pujian yang melampau yang dikeji dalam syariat yang menjurus pelakunya ke arah syirik. Mereka juga melabelkan, barang siapa yang memuliakan Nabi صلى الله عليه وآله وسلم dari makhluk yang lain telah melakukan perkara bidaah yang sesat dan menyalahi Sunnah Rasulullah.
Jawapan 1
Menjawab persoalan ini, Guru kami Sayyid Muhammad ibn Alawi al Maliki رضي الله عنه berkata :
Kefahaman ini adalah kefahaman yang salah yang menunjukkan ke atas pandangan tertutup orang yang berkata. Sebenarnya Nabi صلى الله عليه وآله وسلم melarang memuji Baginda sebagaimana pujian Kristian ke atas Nabi Isa, dengan pujian ; anak Tuhan.
Maknanya, sesiapa yang memuji Nabi صلى الله عليه وآله وسلم dan mensifatkannya seperti yang disifatkan puak Kristian, maka mereka sudah menjadi seperti mereka (kufur.)
Tetapi, adapun orang yang memuji dan memuliakan Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم tanpa menafikan sifat-sifat kemanusiaan ke atas Rasulullah, beri’tiqad bahawa Baginda adalah hamba Allah dan RasulNya, serta menjauhi dari pegangan kaum Kristian, maka tidak syak lagi bahawa dia adalah manusia yang mempunyai sesempurna tauhid dan iman.