-Pengumuman-

Baru-baru ini saya telah mengasaskan sebuah blog bertemakan Bahasa Arab. Jadi sesiapa yang berkelapangan, jom singgah sebentar di blog bahasa saya di; http://studyarab.blogspot.com/

Ahlan wa Sahlan!

Thursday, March 18, 2010

Fasal 10 Puji-pujian Kepada Rasul Yang Agung (2) صلى الله عليه وآله وسلم

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله الذي جعل محمدا رحمة للعالمين، مدحه بما لم يمدح به غيره من الأنبياء والمرسلين، والصلاة والسلام على سيدنا محمد صاحب الكمال، خير من تضرب له أكباد المطي وتشد إليه الرحال، وعلى آله وصحبه خير صحب وآل





Pada bab yang lalu, saya telah mengupas sedikit jawapan bagi hukum memuji Nabi  صلى الله عليه وآله وسلم. Hasilnya, kita mendapati bahawa ia adalah sunat muakkad dan ia telah wujud semenjak zaman Rasulullah lagi. Dalam bab ini, In sya Allah saya  akan menyambung perbincangan, dengan menjawab soalan yang telah diutarakan dibawah: 

1)    Bagaimanakah makna hadith ‘Jangan kamu memujiku, seperti kaum Kristian memuji Nabi Isa?’

2)    Siapakah ulama’ yang mengarang puji-pujian terhadap Rasulullah?

- Al Haqir-
…………………………………..



Soalan 1

Mungkin kedapatan sesetengah individu akan bertanya; jika memuji Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم itu dibolehkan dalam syara’, maka mengapakah  terdapat hadith seolah-olah ia melarang kita melakukannya, seperti hadith  Saiduna Umar yang berbunyi:
لا تطروني كما أطرت النصارى ابن مريم

‘‘ Jangan kamu memuji aku seperti kaum Kristian memuji Nabinya Isa ibn Maryam (dengan menyamakannya kedudukannya dengan Tuhan.) ’’ (Riwayat Bukhari)

Malah, sebahagian pihak yang lebih ekstrim memahami makna hadith, bahawa ia bukan sahaja tegahan total dari memuji Rasulullah, malah menganggap bahawa segala puji-pujian kepada Rasulullah itu, adalah puji-pujian yang melampau yang dikeji dalam syariat yang menjurus pelakunya ke arah syirik. Mereka juga melabelkan, barang siapa yang memuliakan Nabi صلى الله عليه وآله وسلم dari makhluk yang lain telah melakukan perkara bidaah yang sesat dan menyalahi Sunnah Rasulullah.    



Jawapan 1

Menjawab persoalan ini, Guru kami Sayyid Muhammad ibn Alawi al Maliki  رضي الله عنه  berkata :

Kefahaman ini adalah kefahaman yang salah yang menunjukkan ke atas pandangan tertutup orang yang berkata. Sebenarnya Nabi صلى الله عليه وآله وسلم melarang memuji Baginda sebagaimana pujian Kristian ke atas Nabi Isa, dengan pujian ; anak Tuhan.

Maknanya, sesiapa yang memuji Nabi صلى الله عليه وآله وسلم dan mensifatkannya seperti yang disifatkan puak Kristian, maka mereka sudah menjadi seperti mereka (kufur.)

Tetapi, adapun orang yang memuji dan memuliakan Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم tanpa menafikan sifat-sifat kemanusiaan ke atas Rasulullah, beri’tiqad bahawa Baginda adalah hamba Allah dan RasulNya, serta menjauhi dari pegangan kaum Kristian, maka tidak syak lagi bahawa dia adalah manusia yang mempunyai sesempurna tauhid dan iman.






Fasal 9 : Puji-pujian Kepada Rasul Yang Agung (1) صلى الله عليه وآله وسلم


بسم الله الرحمن الرحيم
وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله في كل لمحة ونفس عدد ما وسعه علم الله
Berkata  Imam al Muddah, Imam al Busiri:
Setinggi-tinggi kemampuan lisan untuk memuji, mereka hanya mampu mengatakan engkau adalah seorang manusia biasa,
(Hakikatnya tidak )Bahkan sebenarnya engkau adalah Sebaik-baik Makhluk seanteronya!


    Setinggi-tinggi pujian diucapkan kehadrat  Allah yang  selalu mengurniakan rahmat taufiq kepada hamba-hamba, walaupun mereka  sering leka terhadapNya. Selawat dan salam  diucapkan ke atas Semulia-mulia Nabi yang diangkat nama dan dipuji dalam sebaik-baik KitabNya dengan firmanNya:


Inilah risalah kecil yang membincangkan tentang puji-pujian ke atas Penghulu Segala Rasul Nabi Muhammad صلى الله عليه وآله وسلم . Sungguh pun saya bukanlah berkeahlian dalam bidang ini, tetapi saya pohon moga-moga Allah menjadikannya saksi  wala’ dan kasihku pada Sayyidul Mursalin. Moga Allah memanfaatkan kita dengannya, amin.
………….

Sesungguhnya seringkas bait-bait lagu yang didengari sebentar tadi, atau sekilas pandangan kepada keanggunan wajah seseorang ataupun kelazatan yang dirasai pada seteguk kopi, cukup untuk menyebabkan seseorang itu memuji  perkara tersebut, malah mungkin terbawa-bawa hingga ke hari kemudiannya.

Itulah fitrah kebiasaan manusia apabila merasai sesuatu kenikmatan yang jarang-jarang kali dirasai. Sebab utama adalah rasa taajub, lalu mengundang kasih yang akhirnya membuahkan rindu terhadap perkara tersebut.

Maka ketahuilah wahai insan, jika keindahan rupa paras itu menyeronokkanmu, sesungguhnya Nabimu itu adalah seindah-indah makhluk yang pernah tercipta.

Kata Imam al Syuara’  Saiduna  Hasan    bin  Tsabit  رضي الله عنه   mensifatkan   Nabi  صلى الله عليه وآله وسلم:
وأحسن منك لم تر قط عيني **
                        وأجمل منك لم تلد النساء
 خلقت مبرأ من كل عيب **
                       كأنك قد خلقت كما تشاء

‘‘Dan tidak pernah mataku melihat orang yang lebih cantik daripadamu,
Begitu juga, seindah-indahmu tidak pernah dilahirkan oleh mana-mana wanita,
Engkau diciptakan suci dari kekurangan dan cacat cela,
Seolah-olah engkau telah tercipta,  dengan mengikut kemahuan dan kehendakmu sendiri.’’     
    

Hukum Merayakan Maulid Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم


بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى آله وصحبه

    Rasanya masih tidak terlalu lewat bagi saya untuk mengupas sedikit perbicaraan mengenai Perayaan Maulid yang dipetik dari pendapat para ulama’ yang thiqah.

    Moga-moga usaha kecil memberi manfaat kepada kita dalam mengembalikan Roh Muhammadi dalam diri kita, amin.

Rabi’ al Anwar 1431H
___________________



1)    Apakah Maulid?

    Maulid adalah sambutan memperingati kelahiran Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم. Justeru, pada hari itu umat Islam bergembira dan bersyukur ke atas Yang Esa atas perutusan Baginda صلى الله عليه وآله وسلم, dengan melakukan pelbagai ibadat dan amal soleh. Allah Taala berfirman

     Ia adalah sambutan yang dipandang baik oleh jumhur ulama. Ini bersesuaian dengan hadith mauquf  yang diriwayatkan oleh Saiduna Abdullah ibn Mas’ud رضي الله عنه :
ما رآه المسلمون حسنا فهو عند الله حسن، وما رآه المسلمون قبيحا فهو عند الله قبيح 

‘‘Apa yang dipandang baik oleh kaum Muslimin, maka ia adalah baik di sisi Allah Taala dan apa yang dipandang buruk oleh Muslimin, maka ia adalah buruk di sisi Allah Taala. ’’







FASAL 8:
Keunggulan Bulan dan tempat Kelahiran
Baginda صلى الله عليه وآله وسلم







     Baginda صلى الله عليه وآله وسلم  dilahirkan di Mekah pada 12 Rabi’ al Awwal, tahun Gajah, inilah pendapat yang masyhur disisi jumhur (kebanyakan) ulama’.

Hal ini berdasarkan hadith:
قال أبو قتادة الأنصاري: سأل أعربي رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم فقال: ما تقول في صوم يوم الإثنين؟ قال: ذاك يوم ولدت فيه وفيه أوحي إلي.
رواه مسلم وأبو داود

Kata Saiduna Abu Qatadah al Ansari رضي الله عنه: seorang Arab dusun bertanya Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم, katanya apakah kata kamu tentang puasa hari Isnin? Sabda Baginda  صلى الله عليه وآله وسلم : ia adalah hari kelahiranku dan padanya aku diturunkan wahyu.   

-----

Mengapakah Rasulullah tidak dilahirkan pada bulan-bulan kebesaran Islam?

     Bagi menjawab persoalan ini, guru kami Sayyid Muhammad bin Alawi al Maliki رضي الله عنه  berkata: ‘‘ kelahiran Nabi pada bulan Rabi’ Awwal mengikut pendapat yang sohih, tidak pada bulan Rejab, bukan Ramadhan dan bukan bulan-bulan yang mempunyai kemuliaan lain kerana (Allah mengkehendaki) Baginda صلى الله عليه وآله وسلم tidak dimuliakan kerana sesuatu waktu tetapi waktu itu yang menjadi mulia disebabkan Baginda صلى الله عليه وآله وسلم  , begitu juga dengan tempat kelahiran.




Fasal ketujuh: Nabi Muhammad عليه أفضل الصلاة والسلام وعلى آله pada pandangan cendiakawan barat yang jujur.

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين والصلاة السلام على سيد الأولين والآخرين سيدنا محمد وعلى آله وصحبه الطاهرين أجمعين
.


Fasal ketujuh:
RASULULLAH
عليه أفضل الصلاة والسلام وعلى آله 
pada pandangan cendiakawan barat yang jujur.




Mukaddimah.

Pada fasal ini, saya meneruskan bicara tentang Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم  yang saya nakalkan dan ringkaskan dari kitab Ajarkan Anak-anakmu Cintakan Rasulullah, terjemahan karya al Allamah Dr Muhammad Abduh Yamani, salah seoang ulama’ hebat era ini. Moga-moga Allah memanfaatkan kita dengannya seperti kitab asalnya. Amin.
…………

Sejak perutusan Nabi Muhammad  صلى الله عليه وآله وسلم  para ahli fikir barat telah menumpukan perhatian mereka terhadap syaksiah Rasulullah  صلى الله عليه وآله وسلم. Mereka cuba mencari segi-segi kebesaran Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم  dan mengenal tanda-tanda kekuatan yang telah diberikan oleh Allah kepada Baginda صلى الله عليه وآله وسلم.

1)    Carlel (كارليل) .

Antaranya ialah Carlel, penulis Inggeris yang meminati cerita tentang keperwiraan.   

Beliau telah menyenaraikan Baginda صلى الله عليه وآله وسلم  sebagai salah satu perwira hebat dalam bukunya yang bertajuk Para Perwira. Beliau juga mengingatkan tentang pendustaan yang dilemparkan  ke atas Islam dan Nabi Muhammad. Katanya;

‘Perutusan (agama Islam)  yang dibawa oleh Muhammad صلى الله عليه وآله وسلم  telah menjadi pelita yang terang bagi jutaan umat manusia sejak empat belas kurun. Masukkah di akal, jika dikatakan perutusan ini yang telah diterima begitu ramai orang, (yang) mereka hidup dan  mati dengannya sebagai suatu dusta dan penipuan?!’

Kemudian beliau berkata lagi:
‘Pernahkah kamu berjumpa dengan seorang pendusta yang boleh mengatur suatu agama, dan terus menyebarkannya dalam bentuk seperti bentuk tersebarnya Islam?

Kemudian beliau berkata pula:
‘Perutusan yang dibawa oleh Muhammad صلى الله عليه وآله وسلم itu tidak lain melainkan kebenaran…’ sehingga katanya:

‘Itulah kehendak Alah… dan itulah kurniaan Allah yang diberikanNya kepada sesiapa yang dikehendakinya.’

Kemudian beliau telah bercerita tentang Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم, katanya:
‘Saya cintakan Muhammad kerana jiwanya suci dari riya’ dan pura-pura, tidak bersikap tamak haloba dan cintakan dunia. Beliau telah melapangkan dirinya yang mulia itu semata-mata untuk Pencipta alam  dan makhluk ini…’



The Perfection of Prophetic Mercy صلى الله عليه وآله وسلم

By Al Allamah Dr. Sayyid Muhammad `Alawi al-Maliki **

Translated by Dalia Abu Bakr (Aug 1, 2005)


Prophet's mosque

    It is argued by many scholars that the central ethos of Islam is mercy, as it takes precedence over all other values and virtues such as justice, peace, knowledge, and benevolence. In his momentous work Mercy: The Stamp of Creation, Dr. Umar Faruq Abd-Allah establishes the transcendence as well the epitome of mercy in God actions, attributes, and creation as well as in the Prophet, his life and example, and how is this translated in Islam into an existential, theological, legal, moral, and spiritual commitment and accountability to mercy.

    But if this is so, how can we perfect mercy with an example to relate to and emulate?
IslamOnline.net is pleased to offer its readers a translation of a section of the valuable work by Dr. Sayyid Muhammad `Alawi al-Maliki Muhammad: The Perfect Human (Muhammad Al-Insan Al-Kamil). In this translated section, “The Perfection of Prophetic Mercy,” a great Islamic voice revisits and recounts the realization of perfection in being merciful with the Prophet as an exemplar for Muslims and all mankind on all levels.

The Perfection of Prophetic Mercy:
1)    The Mercy of the Prophet (PBUH) with Mankind
2)    The Mercy of Prophet Muhammad (PBUH) with Family and Children
3)    His Mercy with Children, Orphans, Widows, and the Sick
4)    His Mercy with Animals



1) The Mercy of the Prophet (PBUH) with Mankind

God Almighty says,
 “And We have not sent you but as a mercy to the worlds.” (Al-Anbiyaa’ 21:107).

    Prophet Muhammad (peace and blessings be upon him and his house) and his House, is the Prophet of mercy, sent by God as a mercy to all mankind; believers, non-believers, and hypocrites. His mercy sheltered all humanity: men, women and children. Muhammad (peace and blessings be upon him and his house) was merciful to all creatures including animals and birds. God almighty describes Muhammad’s pity, kindness, and mercy to all the creatures:





FASAL 6 : BEKAS KASIHAN RASULULLAH صلى الله عليه وآله وسلم TERHADAP UMATNYA.

بسم الله الرحمن الرحيم
وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله وسلم
- al Syafaqah -


     Pada fasal ini, dengan izinNya, saya akan menyambung perbahasan bab yang lalu mengenai
 Sebab ke-3 mencintai Rasulullah iaitu: Kerana Pengorbanan dan Sumbangan Baginda  صلى الله عليه وآله وسلم  Terhadap Kita.

     Di sini saya mendatangkan beberapa athar dan sejarah yang menunjukkan kasih sayang, kerinduan, serta prihatinnya Baginda صلى الله عليه وآله وسلم   terhadap umatnya.

     Meskipun umatnya sendiri leka dan tidak pernah untuk mengingatinya, tetapi Baginda صلى الله عليه وآله وسلم  sentiasa bersungguh-sungguh mengembeling tenaga dan mendoakan kesejahteraan tiada lain  melainkan untuk kebahagiaan dan bagi manfaat dunia akhirat kita. Betapa murninya hatimu, ya Rasulallah صلى الله عليه وآله وسلم!
Moga kita diberi inayah dan taufiqNya, amin.

…………………..

•    Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم bergembira apabila umatnya terlepas dari musibah dan bala.

Abdullah bin Mas’ud berkata, bahawa Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم  bersabda :

‘Sesungguhnya aku tahu penghuni neraka yang terakhir keluar. Dia adalah seorang lelaki yang keluar dari sana dalam keadaan merangkak. Kepadanya dikatakan: ‘‘pergilah dan masuklah ke dalam syurga.’’

About Me

My photo
Aku hanya hamba kepada Tuhannya, Khadim yang berusaha untuk menyububurkan benih aqidah yang benar sejajar dengan perlembagaan Ahli Sunnah wal Jamaah. Guru bahasa Arab di Sekolah Tinggi Islam As Sofa Rembau Negeri Sembilan