-Pengumuman-

Baru-baru ini saya telah mengasaskan sebuah blog bertemakan Bahasa Arab. Jadi sesiapa yang berkelapangan, jom singgah sebentar di blog bahasa saya di; http://studyarab.blogspot.com/

Ahlan wa Sahlan!

Friday, November 13, 2009

Anti-Wahabi

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صلي وسلّم على سيدنا محمد النبي الأمي وعلى آله وصحبه
أما بعد

Wahabi itu sesat jadi…



    Sejak dari dulu lagi para ulama’ nusantara terutamanya Malaysia yang tercinta ini telah bertungkus lumus membenteras jenayah akidah dari meluru masuk kebenak hati-hati umat Islam di negara ini. Namun dewasa ini, nampaknya puak-puak beraliran kiri ini masih tidak jemu-jemu untuk menyesatkan umat dengan bertopengkan dakwah, ukhuwah, persatuan dan lain-lain lagi.  Berbekalkan sebaris dua ayat al Quran, dan dengan kefahaman cetek mereka terhadap maksud tersurat apatah lagi yang tersirat, mereka telah berjaya meracuni pemikiran umat dari peringkat  orang awam  hingga ke golongan elit, lalu menyebabkan perpecahan dan perbalahan antara muslimin, yang pasti  tidak diredhai Allah dan RasulNya. Tidak lain tidak bukan itulah musuh dalam selimut kita; 


WAHABI @ SALAFI @ MUHAMMADIAH ( di Indonesia ) @   KAUM MUDA (nama lama) !!!


    Hari ini kita tak perlu gentar untuk menyelar fahaman sesat ini. Semudah mudah dalil untuk menunjukkan KESESATAN mereka ialah penolakan mereka terhadap taqlid mazhab yang empat dan penolakan mereka kepada ijma’ ulama.

    Adakah wajar kita berdiam diri tunduk takut dan seolah-olah redha terhadap orang yang telah menghina dan merendah-rendahkan institusi ulama’ silam yang terkenal dengan gedung-gedung ilmunya?
    Adakah dengan berbekalkan segulung ijazah kedoktoran  mereka layak untuk mengkritik dan meletakkan nama-nama tuan-tuan guru kita di tempat yang tidak selayaknya? Apakah terdapat doktor-doktor dan cerdik pandai yang mampu melakukan seperti mana yang dilakukan  oleh Syeikh al Islam Ibnu Hajar al Asqalani dan al Imam Nawawi dalam khidmat mereka terhadap Sunnah Rasulullah? (1)

    Mungkin inilah zaman yang diminta Rasulullah agar dijauhkan daripada berlakunya:
Dari  Sahl bin Saad al Sai’di berkata Rasulullah bersabda: ya Allah jangan kau temukan aku dan mudah-mudahan kamu (sahabat) tidak bertemu dengan suatu zaman di mana para ulama sudah tidak diikuti  lagi dan orang yang penyantun sudah tidak disegani lagi . Hati mereka seperti hati orang ajam (pada fasiqnya), lidah mereka seperti lidah  orang Arab (pada fasihnya). Hadith riwayat Ahmad. (2)

    Rasanya tak perlu aku memanjangkan bicara kerana waktu itu amat berharga. Disini biarlah Syeikh Muhammad Syafie ibn Abdullah Rengkol Lengkih Fatani pensyarah kitab Ta’lim al Mutaa’llim yang masyhur sendiri memjawab fenomena yang telah pun berlaku sejak zaman beliau sendiri.

    Tulisan asal adalah dengan tulisan jawi lama dan dengan bahasa melayu lama, tetapi saya akan cuba untuk memudahkan bahasa untuk kemudahan kita semua. Jika perlu, sila rujuk semula kitab asal ‘Pelita Penuntut’ ms 11-14, cetakan al Maarif Snd Bhd. 

………………………………


Kata Syeikh Muhammad Syafie al Fathani  رحمه الله  :

    Demikian lagi (terdapat sebuah kumpulan) yang sangat-sangat  karut  dan sangat-sangat sesat lagi menyesatkan orang awam ialah satu puak yang banyak timbul pada zaman sekarang yang bergelar KAUM MUDA (WAHABI).

Sifat-sifat.

    Antara sifat-sifatnya ialah memegang  zahir (makna luaran) Hadith dan ayat al Quran semata-mata, tanpa takwil dan tanpa dikerjakan muqayyad mutlaqnya, khas dan a’m dan nasikh dan mansukhnya. Mereka hanya mengambil mana-mana ayat atau hadith lalu menjadikannya dalil tanpa berfikir dengan lebih dalam dan tanpa mengikut prosedur yang sepatutnya.
    Selain itu mereka menafikan apa-apa hukum yang tidak terdapat pada zahir Al Quran dan   Sunnah,  dengan itu mereka menafikan ijma’ ulama’ dan qias dan taqlid mazhab yang empat.  Oleh itu mereka membatalkan kaedah-kaedah semua ulama’ mazhab tersebut, dan mereka membatalkan hukum yang tsabit dengan ijtihad dan qias.
     Dengan cara ini mereka telah mencerca talqin mayat, fidyah puasa, fidyah sembahyang, lafaz berniat solat dan lain-lain lagi. (3)

 Panah beracun

    Mereka menghafaz pelbagai hadis dan ayat al Quran supaya ia menjadi hujjah terhadap orang awam, menipu daya orang ramai untuk meyakinkan bahawa mereka adalah dijalan yang benar.  Mereka juga mengakui diri mereka sebagai mujtahid yang mampu mengeluarkan hukum dari ayat dan hadith dengan sendiri, serta mengaku bahawa perjalanannya seharian  mengikuti sunnah Rasulullah.
    Malang sekali kebanyakan mereka tak pernah dilihat dalam pengajian (4)  (ilmu-ilmu agama hingga melayakkan mereka untuk berijtihad seperti )  Usul Fiqh dan Mustolah Hadith dan majaz istia’rah dan lain-lain ilmu alat.  Lebih memalukan, ilmu alat  paling asas  iaitu Nahu dan Sorof serta perbendaharaan Bahasa Arab juga masih belum dikuasai (maka bagaimanakah mereka berkata dengan mudahnya mampu memahami lantas mengeluarkan hukum terus dari al Quran dan Hadith?!). Selain itu mereka juga tidak menjaga maruah dan kedudukan sebagai penuntut ilmu (yang melayakkan mereka digelar mujtahid) seperti makan di kedai-kedai, menjauhi serban (5) ; maka beginikah  orang yang mengaku diri sebagai mujtahid dan mengikut sunnah Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم  ?!

Adakah ini kelakuan seorang mujtahid?!

    Berkata Syeikh Abdul Rahman Mufti Hadramaut  di dalam Bughyah al Mustarsyidin: 
‘Masalah pertama:  (pada zaman ini terdapat) golongan yang banyak menuntut ilmu, dan mentelaah serta mengkaji kitab-kitab samada tafsir, hadith dan feqah. Dengan sedikit kecerdikan mereka berangapan bahawa mereka telah  memahami dan menguasai apa yang dibacanya  malah mereka mempunyai tanggapan  yang keras (fanatik) terhadap pandangan mereka.

    Kebanyakan mereka itu amat sesat dan menyesatkan usul-usul agama dan jalan Sunnah Penghulu Segala  Rasul  صلى الله عليه وآله وسلم  . Maka jalan mereka adalah dengan menolak karangan-karangan ahli ilmu ,tidak terikat pada mazhab tertentu malah cenderung kearah berijtihad. Mereka menyangka mampu mengistinbatkan hukum dari Al Quran dan Hadith walhal tidak mempunyai syarat-syarat ijtihad yang mu’tabar disisi ahli ilmu (ulama’).

    Tidak cukup dengan itu, mereka menyuruh orang awam untuk mengikuti suruhan-suruhannya dan berpegang dengan idea-ideanya serta mengikutinya kerana beranggapan dirinya sudah menjadi seorang mujtahid.

    Maka orang yang mengaku ‘mujtahid’ ini wajib bertaubat
dan kembali kepada jalan yang benar, dan meninggalkan dakwaan-dakwaan salahnya itu.

    Sudah terang lagi bersuluh, apabila mereka melontarkan (menolak pendapat) karangan-karangan ulama’ muktabar, maka dengan apakah mereka berpegang, sedangkan mereka tidak sekali-kali pernah berjumpa Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم dan juga tidak pernah bertemu dengan walau seorang dari para sahabat Baginda رضوان الله عليهم .

    Kalau ada  pada ilmu walau sebesar kuku sekalipun maka itu semuanya dicedok dari karangan-karangan  ulama malah dari kata-kata ulama’ itu sendiri. Jika ulama’-ulama’ ini sesat dan buku-bukunya menyeleweng, maka dari manakah mereka bertemu dengan hak (kebenaran) yang betul? Maka katakanlah!.’

    Hal ini amat dipersetujui oleh Syeikh Muhammad Syafie dan menambah perbahasan dengan katanya :
Tidak harus bagi orang yang berakal menyalahi para ulama terutama Imam Mazhab yang empat رضوان الله عليهم  kerana kebanyakan kata-kata mereka diambil dari Al Quran dan Hadith, maka bagaimanakah mereka boleh menyalahinya?!

Permasalahan Ijtihad.

    Adapun mengenai ijtihad dizaman ini, maka ia amat jauh dari realiti kehidupan zaman kini. Berkata Syaikhan begitu juga  Fakhru al Razi : seolah-olah telah ijma’ ulama’ bahawa tidak akan ada mujtahid (mutlak seperti zaman ulama’ dahulu kala.)

    Dinaqalkan oleh Ibn Hajar daripada sebahagian ulama Usul Fiqh bahawa; selepas zaman Imam kita al Syafi’e, tidak ada lagi mujtahid (mustaqil). Selesai kata Imam Ibn Hajar.

    Dengan (masalah-masalah yang telah diutarakan) ini maka nyatalah bahawasanya puak yang digelar Kaum Muda (wahabi/salafi dizaman moden ini), sesat lagi menyesatkan dan amat jauh dari kebenaran. Mereka itu bukanlah bertujuan mencari jalan untuk mendirikan agama atau  beramal dengan amalan akhirat, tetapi semua itu dilakukan untuk menunjukkan seolah-olah mempunyai kelebihan daripada ulama’ yang alim lagi mu’tabar. Malah mereka mahu dianggap lebih mulia, betul dan alim dari para ulama’ dahulu termasuk Imam Syafie dan Imam Abu Hanifah رضي الله عنهما dan lain-lain .

    Sebab mereka tidak lain tidak adalah supaya disanjung oleh masyarakat, dimuliakan kaumnya, disamping kemewahan duniawi berbentuk pakaian, makanan dan tempat tinggal, bukan untuk keredhaan Maha Pencipta. Semua ini hakikatnya meruntuhkan institusi amalan dan agama itu sendiri.

    Merekalah insan-insan yang telah tertipu dengan tipu daya syaitan musuh kita, musuh Allah dan RasulNya selama-lamanya.

Taqlid Mazhab Ulama’

Bagaimanakah kita boleh membetulkan I’tiqad mereka sedangkan mereka sejak awal lagi
1)    Tidak membenarkan qawaid Ulama’
2)    Menegah taqlid Ulama’
3)    Menghina mazhab-mazhab dan ijtihad para Ulama’nya termasuk Imam Syafie?!


Oleh itu wajib kita mengingkari mereka dan mendustakan fahaman mereka, kerana terlalu banyak dalil-dalil yang menyuruh kita mengikut dan bertaqlid dengan ulama’.

Antaranya Sabda Nabi  صلى الله عليه وآله وسلم yang ertinya :
    Belajarlah ilmu kerana ia (membawa kepada) takut Allah dan menuntut ilmu itu ibadah…hingga sabdanya: Allah telah  mengangkat kemuliaan sebahagian kaum dengan ilmu yang dimilikinya, dan dengan ilmu ini mereka menjadi ikutan, penyampai dan imam dalam melakukan kebaikan, justeru kesan-kesan sejarah mereka diceritakan dan perbuatan-perbuatan hingga pemikiran serta pandangan mereka itu diikuti (lihat perkataan  kesan-kesan sejarah mereka diceritakan dan perbuatan hingga pemikiran serta pandangan mereka diikuti.)

Hadith ini diriwayatkan daripada Muaz oleh Ibn  Abdul Bar, katanya: hadith ini Hasan.


Dalil yang lain ialah sabda Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم :

أفضل الناس المؤمن العالم الذي ٳن احتيج ٳليه نفع وٳن استغن عنه أغنى نفسه.

Ertinya: seafdhal-afdhal manusia ialah mukmin yang alim; jika dihajatkan maka dia akan memberi manfaat, jika tidak maka dia terus dengan pekerjaan hariannya dan tidak menyusahkan orang lain.
Riwayat  oleh al Baihaqi.

    Kedua-dua hadith ini terang menunjukkan suruhan mengikut ulama’-ulama’ mazhab, ia soreh (nyata) pada hadith yang pertama dan secara mafhum bagi hadis kedua, kerana tiada manfaat bagi orang alim melainkan untuk diikuti dan ditaqlid. Oleh itu bagaimanakan puak yang menyimpang ini mengharamkan taqlid, maka sudah tentu tidak sah dakwaan tersebut.

    Maka jika mereka berdalih dan berkata:  ‘‘bukan yang kami maksudkan dengan tak boleh ikut ulama dan taqlid itu secara mutlak (total),  hanya tidak boleh mengikut mereka pada hal-hal yang menyalahi al Quran dan Hadith. Jika ia muafakat (bertepatan) dengan Al Quran dan Sunnah maka dibolehkan taqlid.’’    

     Maka dalam kata-kata mereka ini ada duri dalam daging, iaitu kesalahan yang perlu dikupas perlahan-lahan, kesalahannya ialah:

1)    Menyalahi zahir hadith  yang pertama
2)    Tidak dinamakan taqlid jika sudah tahu akan dalil-dalilnya.
3)    Kenyataan   ulama’ itu adalah pendapat dan ijtihad mereka yang tidak bersalahan dan tidak bertentangan dengan al Quran dan Hadith. Hukum-hukum ini  didapati dengan kemampuan mereka mengistinbatkan hukum dari kefahaman secara umum terhadap al Quran, yang mana hukum-hukum ini  tidak terdapat dalam nas al Quran dan hadith  yang soreh (jelas). Hal ini terjadi kerana mereka lebih memahami makna ayat tersebut lebih mendalam, sedangkan akal KAUM MUDA itu terlalu senteng untuk memahaminya dan apatah lagi untuk menyelaminya.


Gesaan Mengikut Imam al Syafie رضي الله عنه  dan mazhabnya.

    Selain itu telah tsabit (tetap) hadith suruhan mengikut taqlid ini, dan tak pernah pula sekali-kali wujud hadith yang melarangnya, terutama suruhan mengikut Imam kita al Syafie.

    Hal ini kerana telah tsabit bahawa beliau adalah berbangsa Quraisy, kerana beliau anak Idris bin al Abbas bin Uthman bin Syani’ bin al Saib bin Abdullah bin Abd Yazid  bin Hasyim bin al Muttalib bin Abd al Manaf  bin Qusai hingga akhirnya. Nabi kita Sayyidina Muhammad صلى الله عليه  وآله وسلم  pula anak Abdullah bin Abdul Muttalib bin Hasyim bin Abd al Manaf  bin Qusai hingga akhirnya. Maka nasab keturunan  imam kita bertemu dengan nasab keturunan Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم pada nenda kedua-duanya Abd al Manaf.

    Oleh sebab  Imam Syafie itu pasti dari kaum Quraisy maka termasuklah beliau dalam golongan aimmah (imam-imam) yang disabdakan Rasulullah:

الأئمة من قريش

Ertinya:  imam-imam itu dari bangsa Quraisy. Riwayat Bukhari dan Muslim.
Maksud imam-imam ialah orang-orang yang menjadi ikutan.

Tersebut pada Sohih Muslim daripada Jabir berkata:  sabda Nabi

الناس تبع لقريش في الخير والشر

Ertinya : manusia itu mengikut Quraisy dalam kebaikan dan kejahatannya.

Sada Nabi صلى الله عليه وآله وسلم lagi:

ٳن عالم قريش يملأ طباق الأرض علما

Ertinya: bahawasanya ada seorang alim  Quraisy akan memenuhi  muka bumi dengan ilmunya. 
Maksud yang alim yang ditentukan di dalam hadith tadi ialah Imam kita al Syafie.

    Penentuan ini jatuh ke atas Imam Syafie. Ini  kerana pada zaman sahabat fatwa dan hukum hakam tidak terlalu banyak dan terhad pada yang telah jatuh hukumnya. Para ulama yang mengikuti zaman selepas itu daripada pengarang kitab-kitab pula tidak berbangsa Quraisy sehingga kelahiran Imam Syafie. Dan tidak ada seorangpun dulu dan masa yang terkemudian yang bersifat dengan sifat-sifat ini, maka tsabitlah dan tetaplah bahawa yang dikehendaki dengan yang alim itu ialah Imam al Syafie.

    Sesungguhnya dalil yang amat kuat tentang suruhan mengikut Imam Syafie dan pujian tehadapnya amatlah jelas, maka bagaimanakah taqlid ini dapat diingkarkan?!. Jika benar tidak boleh ikut ulama’ dan haram taqlid, sudah tentu Nabi kita tidak bersabda sedemikian rupa, kerana Nabi itu penghulu sekelian Rasul-rasul dan Anbiya’ serta sekelian makhluk; yang amat suci  daripada jahil kekurangan pada akal dan syara’. Tiada seorang pun yang  mengingkarkannya melainkan orang yang jahil atau zalim yang a’suf (membuta tuli)!

Tahlil Arwah(6)

    Antara lain yang menjadi medan perbahasan kaum muda adalah pengingkaran mereka terhadap sampainya pahala kenduri tahlil kepada si mati. Termasuk dalam skop ini, niat bersedekah untuk diniatkan pahalanya bagi arwah.

    Mereka berpendapat amalan ini tidak sampai kepada si mati dan tidak bermanfaat. Tetapi kata-kata yang rapuh ini mudah sahaj dihancurkan dengan dalil-dali. Antaranya:

    Setengah dari khabar Saad bin Ubadah, katanya:  ya Rasulallah bahawasanya ibuku sudah mati, maka adakah boleh aku bersedekah daripadanya (untuk dihadiahkan pahalanya kepada ibuku?). Sabda Baginda صلى الله عليه وآله وسلم : bahkan. Berkata Saad lagi:  apakah sedekah yang terafdhal? Sabda Baginda lagi  صلى الله عليه وآله وسلم memberi minum air.
Diriwayatkan oleh Muslim dan lain-lain.

Dalil yang lain ialah sabda Rasulullah :

ٳن الله تعالى يرفع درجة العبد في الجنة باستغفار ولده

Ertinya : sabda Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم : sesungguhnya Allah Taala mengangkat kedudukan hamba di dalam syurga dengan istighfar anaknya.
Hadith riwayat Muslim.

Sabda Nabi صلى الله عليه وآله وسلم :

ٳذا مات ابن آدم انقطع عمله ٳلا من ثلاث صدقة جارية  وعلم ينتفع به  وولد صالح يدعو له.
Ertinya: apabila mati  anak Adam maka terputuslah amalannya melainkan 3 perkara: sedeqah jariah, ilmu yang bermanfaat dan anak soleh yang mendoakannya.

    Kesemua dalil-dali ini mununjukkan sampai pahala dan manfaat amalan orang hidup terhadap orang yang sudah mati.(7) 

Dalil golongan kiri.

Mereka bersandar pada ayat:
وأن ليس للٳنسان ٳلا ما سعى
Ertinya: dan bahawa sesungguhnya tiada (balasan) bagi seseorang melainkan (balasan) apa yang diusahakannya.
 Al Najm: 39

Kata Syeikh Muhammad Syafie رضي الله عنه;
    Ayat ini umum dan ia telah ditakhsiskan dengan hadith-hadith tadi. (Ertinya semua manusia mendapat belasan nikmat mahupun sebaliknya bergantung dengan amalan yang dilakukannya sendiri didunia, tetapi dalam waktu yang sama juga mendapat balasan dengan bacaan doa kepadanya atau amalan-amalan soleh yang dihadiahkan pahalanya kepadanya.) Pendapat yang lemah (qil) pula menyatakan; ia mansukhah atau ditanggungkan atas perkara maksiat.

Penutup

    Selain ini ada banyak lagi perkara-perkara yang diingkari oleh kaum muda dengan pelbagai dakwaan batil dan tohmahan ke atas amalan tersebut. Serta banyak lagi perkara-perkara yang menunjukkan kesesatan mereka ini. Tetapi memadailah sekadar ini bagi  orang yang berakal fikiran, moga-moga kita tidak tumpang sekaki sesat bersama dengan orang-orang yang sesat ini dan terlepas dari kesesatan dan tipu daya mereka (Wahabi.) Wallahu A’lam.

    Rujukan bahas ini saya (Syeikh Muhammad Syafie al Fathani رضي الله عنه ) ambil dari kitab Ihya’ Ulum al Din oleh Imam al Ghazali dan  kitab al Majmu’ oleh Imam al Nawawi serta beberapa kitab-kitab fekah yang muktabar.
…………………………………….

Harapanku...

    Moga Allah merahmati penulis Syeikh Muhammad Syafie ibn Abdullah al Fathani serta menjaga iman kita, keluarga dan para pemimpin diikuti seluruh muslimin dan muslimat, yang seterusnya menjanjikan tertegaknya akidah yang benar ini di Malaysia khususnya dan diseluruh dunia amnya, sampai bila-bila.

Sesungguhnya kepadaNya sahaja aku berserah dan hanya Dialah tempat terhadap pergantunganku pada segenap urusanku.

وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وبارك وسلم 


والحمد لله رب العالمين


.......................................................................................................................................................


End Note

(1) Imam Abu Hasan al Asya’ri, oleh Syeikh Muhammad Fuad al Maliki ms: 29

(2) 40 Hadith Peristiwa Akhir  Zaman oleh Syeikh Fahmi Zam Zam ms : 73

(3) Sangat banyak propaganda yang dicanangkan mazhab ini, tiada lain melainkan untuk mendapat populariti dan  sebab berlakunya ialah kefahaman yang salah dalam agama. Moga Allah menghentikan niat keji mrereka. Antaranya ;
-    Menhina Allah dengan menyamakanNya dengan makhluk
-    Menghina Rasulullah dengan menyamakannya dengan orang biasa, kata mereka seperti posmen yang menyampaikan ‘surat’ al Quran lalu mati seperti orang biasa.
-    Menghina ulama yang tak sealiran dengan mereka hingga tahap mengkafirkan kebanyakan mereka, seperti memanggil Imam Abu Hanifah dengan Abu Jifah (bapa bangkai) dan banyak lagi!

(4) Inilah hakikat ‘pengajian‘ mereka. Berasa cukup dengan sekadar membaca tanpa memerlukan bimbingan guru  , lalu memahamkannya dengan kefahaman mereka yang senteng, akhirnya menubuhkan idea-idea yang bertentangan langsung dengan I’tiqad sbenar Ahli Sunnah.

(5) Jika dilihat ditimur tengah, puak ini hanya memakai egal dan meninggalkan serban dan kopiah yang lebih dekat dengan Sunnah Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم  .

(6) Ini juga masalah yang kerap ditimbulkan oleh pentaksub ajaran  ini, hingga menyebabkan perbalahan; bermula antara  adik-beradik hingga ke peringkat orang awam  di sesebuah kampung. Perkara  furu’/kecil dalam agama ini tidak seharusnya menghalalkan caci maki antara mereka, hasad dengki dan permusuhan yang berlarutan. Moga-moga Allah menghentikan niat buruk mereka  dan menjaga hal ehwal kita.

(7) Telah ijma’ ahli al haq tentang keharusan  bacaan al Quran kepada mayat (bagi orang yang hidup sama ada anak atau orang yang tidak ada pertalian darah dengannya). Kata  Imam al Syafie: jika mereka membaca di atas kuburnya beberapa ayat dari ayat-ayat al Quran, maka ia adalah baik. Jikalau mereka membaca keseluruhan al Quran, ia adalah lebih baik.  Ini di naqalkan oleh Imam al Nawawi di dalam Riadh al Solihin. Lihat Aqidah Islam, Aqidah Yang Diakui Fakulti Usuluddin Universti al Azhar, terjemahan Syeikh Muhammmad Fuad. Ms 68-69



150am 5.11.09 ujang1230

Kenali Ulama'mu: Syeikh Yusuf al Nabhani.

                                                                               بسم الله الرحمن الرحيم
 الحمد لله رب العالمين والصلاة السلام على أشرف الخلق أجمعين سيدنا مخمد وعلى آله وصحبه
.
Kenalilah Ulama’mu:

Syeikh Yusuf bin Ismail al Nabhani رحمه الله



Pendahuluan.

    Aku tidak lain hanyalah seorang  hamba dari hamba-hambaMu ya Allah! Tidaklah lagi yang kupinta melainkan rahmatMu. Tidak ada seorang pun yang mulia di dunia maupun di akhirat melainkan orang yang Kau muliakan.  Merekalah ulama; semulia-mulia dan seagung-agung manusia selepas  anbiya’ dan para rasul. Saksikanlah aku juga di kalangan hamba-hambaMu yang memuliakan mereka lantaran tingginya darjat mereka di sisiMu ya Rab.
    Juga tiada seorang yang terlebih hina dari orang-orang yang Kau hinakan ya Allah. Merekalah para pemuka bidaah yang sesat lagi menyesatkan.  Dan saksikanlah juga yang aku di kalangan hamba-hambamu yang mengingkari mereka dan membenci mereka lantaran kemurkaanMu dan janji azabMu terhadap mereka.
Kucoretkan kalimah-kalimah ini (biografi) syeikh yang alim lagi rabbani syeikh bagi para masyaikh Syeikh Yusuf al Nabhani  رحمه الله, walaupun aku bukanlah orang yang layak dan berkeahlian untuk mensifatkannya. Ampunkanlah salah silapku andai ada padanya salah dan cela.
………………………………………………………

Kenapa Syeikh Yusuf al Nabhani?

    Mungkin dalam ramai-ramai yang menceburi bidang tauhid dan hadith dikalangan pelajar-pelajar melayu tidak ramai  yang  pernah  mendengar mengenainya. Jika mampupun mereka hanya mampu menyebut beberapa nama-nama ulama’ yang terkemudian dari ulama’-ulama’ Mesir, Syria, Maghribi dan lain-lain. Tetapi aku boleh menjamin jika tak kesemua, sebahagian besar dari mereka adalah anak murid  kepada syeikh ini رحمه الله. Memadailah al Muhaddith Sayyid Abdullah Siddiq al Ghumari (0), penghulu ahli ilmu dan pakar hadith dizamannya sebagai contoh anak muridnya yang terbaik.  Justeru layaklah beliau digelar Syeikhul al Masyaikh (syeikh bagi sekelian guru-guru.)
    Sesungguhnya tak kenal maka tak cinta. Tapi mengenal dan  membencinya adalah satu masalah yang kita lihat telah mula dihidupkan oleh segelintir  individu baru-baru ini. Dengan bertopengkan status ustaz, individu ini telah mentohmah Syeikh Yusuf al Nabhani dengan sebagai pengfitnah lantaran menolak pendapat pemuka-pemuka bidaah yang menjadi idola utama individu ini seperti Jamaluddin al Afghani dan Muhamad Abduh yang merupakan pembawa fahaman Wahabi yang sesat lagi menyesatkan. Rasanya tak perlulah kunyatakan namanya kerana ia hanya menambah papulariti dan sifat takabburnya dan tidak langsung memimpinnya untuk kembali ke jalan yang benar.
    Sesungguhnya sifat kutuk mengutuk, keji mengkeji, kafir mengkafir, bidaah membidaah seolah- olah telah sebati dalam diri puak berhaluan kiri ini. Ia seolah-olah menjadi zikir harian mereka yang selalu diucapkan dalam apa-apa majlis, ceramah hinggakan dimuatkan di dada-dada akhbar. Sesunggguhnya ia aku bersumpah dengan nama Allah , hal ini tidak sesekali  diredhai Allah dan Rasul. Bertaubatlah sebelum terlambat. Takutlah ancaman kemurkaanNya serta azab yang pedih kepada orang yang menghina seorang kekasih dari kekasih-kekasiNya,  yang dinyatakan di dalam hadith qudsi:

                    من عادى لي وليا فقد آذنته بالحرب

‘‘ Barang sesiapa yang memusuhi walau seorang dari wali-waliKu, maka aku telah mengistiharkan perang ke atasnya!!!’’
    Hadith ini soheh, dikeluarkan oleh al Bukhari dari Abi Hurairah dalam Kitab al Raqaiq-bab al Tawadhu’ .

    Lupakah engkau pada amaran azab neraka terhadap manusia yang menuntut ilmu untuk berbangga-bangga disisi ulama’?
               قال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم     
        من طلب العلم ليماري به السفهاء ويكاثر به العلماء أو يصرف به وجوه الناس ٳليه فليتبوأ مقعده من النار. رواه الترميذي   
   
    Bersabda Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم: barangsiapa yang menuntut ilmu untuk berbalah dan bermegah-megah terhadap orang bodoh, dan untuk berdebat dengan para ulama’ atau untuk meraih perhatian manusia ke arahnya maka sesungguhnya dia telah menempah  satu kerusi di dalam neraka. (.1.)
 
    Bertaqwalah kalian kepada Allah dalam urusan Umat Muhammad! Janganlah kamu sesekali meringan-ringan martabat para ulama’ yang telah disepakati keilmuannya di timur barat bumi Allah  ini! Siapalah Muhammad Abduh itu jika hendak dibandingkan dengan  ratusan para ulama yang bangkit menolak fahaman-fahaman yang dibawanya serta teman-temannya yang telah dipersetujui kesesatannya oleh ulama’ al Azhar malah ulama di serata dunia Islam keseluruhannya.

    Sekali lagi kuseru kepada pemuda ini agar kembali ke pangkal jalan. Moga-moga Allah dengan rahmat dan belas ihsanNya, mengembalikan pemuda ini ke jalan yang diredhai Allah, seterusnya menegakkan kalimah yang hak berlandaskan  Ahli Sunnah wal Jamaah.
…………………………………………………….


            Al Allamah al Syeikh Yusuf al Nabhani رحمه الله

    Dialah seorang alim yang pintar, mahir lagi mulia. Orang yang amat mengasihi Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم  yang dapat dibuktkan dengan puluhan buku-bukunya yang hanya tertumpu kepada sirah dan puji-pujian ke atas Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم  . Beliau adalah ulama’ yang  mutafannin iaitu menguasai pelbagai disiplin ilmu lagi merupakan pengarang yang produktif sehingga dianggap penulisannya yang banyak tersebut, salah satu dari karamat yang hanya dikhususkan kepada hamba-hambaNya dan auliya’Nya yang muqarrabin. Ini kerana segala karangannya dari kitab hadith, sirah, madaih al Nabawiyah, tafsir, aqidah, zikir memuji Allah, sejarah wali-wali Allah dan lain-lain buku yang ditulisnya itu, tidak akan mungkin dikarang  oleh kerja perseorangan, melainkan dengan Inayah dan pertolongan dari Allah.  (.2.)Hal ini tidak lain menyerupai keadaan Imam al Nawawi رحمه الله   dalam penulisannya!

    Sebaik-baik biografi adalah biografi yang beliau telah  keluarkan sendiri di dalam bukunya Salawat al  Thana’ A’la Sayyid al Anbiya’ . Nasnya seperti berikut:

‘‘ Aku merasakan (.3.)  elok aku menyebut sedikit sejarah hidupku secara ringkas,  tiada lain melainkan kerana mengikut jejak langkah beberapa Sohib al Athbat umpama Syeikh Abdul Baqi al Hanbali رضي الله عنه, maka aku berkata: 
  •  Kelahirannya  (.4.)
Aku berkata: saya al Faqir  (.5.) Yusuf bin Ismail bin Hasan bin Muhammad Nasir al Din al Nabhani. (.6.)
Aku dilahirkan pada 1266H (1849M) di kampung Ijzim yang terletak di barat Palestin, jaraknya ke Baitul Maqdis kira-kira 3 marhalah.  Kini ia dikira sebagai salah satu kawasan dalam daerah Haifa yang merupakan jajahan Akka.  (.7.)    
          Aku belajar membaca al Quran dari ayahandaku. Sesungguhnya diaرحمه الله  adalah salah seorang Hafiz al Quran yang mahir, yang amat sentiasa melazimi pembacaan al Quran. Beliau mampu mengkhatamkan al Quran 3 kali dalam seminggu. 
  • Pengembaraannya menuntut ilmu.
          Selepas ayahandaku mengarahkanku untuk menghafal sebahagian matan-matan agama iaitu ketika umurku 17 tahun, beliau telah menghantar aku ke Mesir untuk menuntut ilmu di al Jami’ al Azhar. Maka aku telah memasukinya pada bulan Muharram tahun 1283H, dan aku telah menetap di sana selama 7 tahun. Selepas aku berhasil mempelajari segala yang ditaqdirkan Allah dari ilmu-ilmu Naqliah dan Aqliah,  aku telah pulang ke kampung halaman dengan perintah ayahanda pada tahun 1289H. Kemudian  aku menetap di Akka setahun untuk menyampaikan kuliah-kuliah ilmu. Kemudian aku diangkat menjadi naib qadhi di Qadhbah Jinin yang sekarang termasuk dalam kawasan Nablus, aku menetap disana setahun.
        Selepas itu, aku telah pergi ke Bandar Khilafah: Qustantiniah, dan disana aku menetap selama dua tahun setengah sebelum aku dilantik menjadi qadhi di sebuah tempat di wilayah Mausil namanya Kawa Sanjaq yang merupakan salah satu ibu negeri bangsa Kurdi. Dalam perjalanan ke sana aku  telah melalui Halab, Diyar Bakar, al Mausil dan Syahrazur. Ketika aku menziarahi al Mausil  aku sempat menziarahi Nabi Allah Yunus  عليه السلام وعلى نبينا أفضل الصلوات. Di sana aku dapat merasakan kekhusyukan yang amat sangat, yang menunjukkan terhadap kebenaran wujudnya jasad Nabi عليه السلام yang mulia di dalamnya. Kemudian aku meninggalkannya selepas 15 bulan kerana kemarau yang telah berlaku di Iraq pada tahun 1296H, lalu  aku berangkat ke Baghdad dan aku tinggal disana tak sampai sebulan. Aku telah menziarahi penghulu-penghulu kami:
    -    Musa al Kazim
    -    Imam al A’zam Abu Hanifah
    -    Al Ghauth al Jailani
    -    Ma’ruf al Karkhi
    -    Habib al Ajami
    -    Abu Bakar al Syibli
    -    Sirri al Saqati
    -    Al Junaid al Baghdadi
    -    Abu al Najib al Suhrawardi رضي الله عنهم.


        Dalam perjalanan ke Baghdad itu, aku telah melalui Samarra, di sana aku sempat menziarahi Saidina al Hasan al A’skari, ayah bagi al Sayyid Muhammad  al Mahdi  رضي الله عنه.
    Daripada Baghdad aku pulang ke al Syam dengan melalui jalan Dir dan Tadamur yang mempunyai binaan-binaan purba yang mengajaibkan. Selepas menziarahi ayah bonda dan seluruh keluarga, aku bertolak ke Bandar Khilafah:  Qustantiniah iaitu pada tahun 1297H. Aku menetap kira-kira selama 2 tahun. Di sana aku mula menulis kitab : al Syarf al Muabbad Li Ali Muhammad صلى الله عليه وآله وسلم .
    Selepas itu aku dilantik menjadi di ketua Mahkamah al Jaza’ di Bandar al Laziqiah yang merupakan bandar  yang terletak di persisiran pantai al Syam, aku ke sana pada tahun 1300H dan menetap di sana lebih kurang 5 tahun.
        Kemudian aku diangkat  menjadi ketua Mahkamah al Jaza’ di al Quds al Syarif (Palestin.) Di sana aku telah bertemu dengan Sayyidi Syeikh Hasan Abi Halawah al Izzi  رضي الله عنه yang merupakan seorang wali Allah yang mempunyai banyak karamaat. Dengan pertemuan ini aku telah mendapat keberkatannya. Beliau  juga sering berlemah lembut denganku dan mendoakan untukku. Beliau telah mentalkinkanku Tarekat al Qadiriah serta beberapa wirid-wirid dan zikir-zikir. Di antaranya sighah Selawat Penghapus  Kesusahan iaitu:

                اللهم صل على سيدنا محمد الحبيب المحبوب شافي العلل ومفرج الكروب       
       
    Aku telah mencubanya, dan ia benar-benar mujarab!

        Tidak sampai setahun, aku telah dinaikkan jawatan menjadi ketua Mahkamah al Huquq di Beirut.  Aku tiba di sana pada bulan Rajab 1305H dan aku terus tinggal di sana hingga kini. Di sana juga aku dikurniakan Allah beberapa orang cahaya mata iaitu Muhammad Syamsuddin, Fatimah dan Aisyah.  Kemudian Allah telah mengurniakan rezeki untukku mengerjakan haji di Bait al Haram pada tahun 1310H. Ketika itu hari Arafah jatuh pada hari Jumaat, serta telah bertebaranlah waba’ hingga ia menjadi sebab hirmanku untuk menziarahi  Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم   pada tahun tersebut. Aku memohon kepada Allah agar mengurniakanku dapat menziarahi Baginda صلى الله عليه وآله وسلم  dan duduk berhampiran Nabi  di dunia dan juga akhirat.
        Di sanalah juga aku menulis kesemua buku-buku karanganku dan sebahagian  besar daripadanya telah kucetak. Kitab tersebut telah banyak memberi  manfaat  dan telah diterima baik oleh masyarakat di segenap pelusuk dunia Islam. Semua itu berlaku hanya dengan kelebihan yang diberikan Alllah dan keberkatan kekasihnya yang teragung:  Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم  .

    • Guru-gurunya.
    Adapun syeikh-syeikhku yang aku mengambil ilmu daripada mereka di Jami’ al Azhar ketika aku di sana ialah :
    -    Syeikh Muhammad al Damanhuri (wafat1285H).
    Aku telah menghadiri kuliah-kuliahnya mengenai al Ajrumiah dan Syarh Qatr (kedeua-duanya adalah kitab Nahu Bahasa Arab) oleh Ibn Hisyam. Beliau juga telah meriwayatkan hadith Musalsal bil Awwaliyah, yang merupakan hadith pertama yang kudengari darinya, iaitu;
    الراحمون يرحمهم الرحمن ارحموا من في الأرض يرحمكم من في السماء



    -    Syeikh Ibrahim al Saqqa.
    Aku melaziminya selama 3 tahun. Aku menghadiri muhadharahnya tentang kitab al Tahrir dan al Minhaj karangan Syeikh al Islam, iaitu kitab mengenai fekah Syafie, beserta hasyiahnya karangan al Syarqawi dan al Bujairimi. Aku juga belajar darinya kitab Syamail Imam al Tirmizi pada bulan Ramadhan.   
    Kedua-dua syeikh ini adalah daripada kawan rapat Syeikh bagi kebanyakan guru-guruku al Imam al Allamah: al Syeikh Ibrahim al Bajuri (wafat 1277H). Kesemuanya mengambil ilmu dari al Syeikh Hasan al Quwaisani, al Syeikh Muhammad al Fadhali, al Syeikh Muhammad al Amir al Soghir dan tabaqatnya.

    -    Syeikh Ahmad Radhi al Syarqawi


    -    Syeikh Soleh al Jiyawi


    -    Syeikh Muhammad al Asymawi.

    Aku telah menghadiri kelas pengajian mereka bertiga yang menerangkan tentang Syarh Ibn al Qasim atas Matan Abi Syuja’ dengan Hasyiah al Barmawi.  

    -    Syeikh Muhammad al Anbabi, Syeikh al Jami’ al Azhar.
    Aku menghadiri kelasnya tentang kitab Syarh Ibn al Qasim yang sama dengan yang lepas, serta Syarah al Khotib al Syarbini atas Matan Abi  Syuja’, Hasyiah al Amir ala Syarh al Malawi ala al Samarqandiah dan Hasyiah Syeikhnya Syeikh Ibrahim al Bajuri atas Burdah al Imam al Busairi tentang puji-pujian ke atas Rasulullah. 

    -    Syeikh Abdul Rahman al Syarbini.
    Aku mengadiri pengajarannya tentang Syarh al Khatib atas Matan Abi Syuja’.

       Syeikh Ibrahim al Zarru al Khalili.
    Aku menghadiri kelas-kelasnya tentang Hasyiah syeikhnya al Bajuri atas Jauharah al Tauhid dan Syarh Ibn Aqil atas Alfiyyah Ibn Malik dengan Hasyiah al Sajai’e.


    -     Syeikh Mustafa al Asyraqi.
    Aku telah menghadiri kuliahnya tentang al Jami’ al Soghir karangan al Hafiz al Suyuti.

    -    Syeikh Ahmad al Ajhuri al Dharir.
    Aku mengikuti kelasnya mengenai Tafsir al Jalalain dengan Hasyiah al Jumal, serta Hasyiah al Amir ala Syarh al Malawi ala al Samarqandiah.    

    -    Syeikh Abdul Hadi al Abyari.
    Aku  menghadiri kuliahnya dalam pengajian Soheh Bukhari dan Maqamat al Hariri serta Hasyiah syeikh kami al Damanhuri al Sughra ala Matan al Kafi tentang ilmu arudh dan qawafi.

    -    Syeikh Abdul Latif al Khalili.
    Aku menghadiri kelasnya dalam pengajian kitab Hasyiah al Bajuri ala al Jauharah.

    -    Syeikh Ahmad al Babi.
    Nisbah kepada al Bab, iaitu salah satu kawasan di Halab (Syria). Aku telah bertalaqqi darinya kitab Syarh al Qatr bi Hasyiah al Suja’ie dan Syarh al Syuzur bi Hasyiah al Amir.

     Kesemua dari awal hingga Syeikh Ahmad tadi adalah ulama Mazhab Syafie.
    ..................

    -    Syeikh Abdul Qadir al Rafii’e, syeikh serambi al Syawam.
    Aku menghadiri  kuliahnya bermula juzuk kedua dari Hasyiah In Abidin ala al Dur al Mukhtar.

    -    Adiknya  Syeikh Umar al Rafii’e.
    Aku menghadiri pengajian kitab Hasyiah al Bajuri ala al Samarqandiah.

    -    Syeikh Syarif al Halabi.
    Aku menghadiri kelasnya dalam Syarh al Azhariah bi Hasyiah al Ator.

    -    Syeikh Masu’d al Nabulusi.
    Aku mengikuti kelasnya tentang kitab Syarh al Dur al Mukhtar.

    -    Syeikh Fakhr al Din al Yanih Wi.
    Aku telah menghadiri kelasnya  dalam Syarh al Jami ala al Kafiah.

    Kesemua ulama tadi pula ialah ulama Mazhab Hanafi.
    ..................


    -    Syeikh Hasan al Adawi.
    Aku telah mengikuti kuliahnya dalam pengajian Soheh al Bukhari dan al Arbain al Nawawiah.

    -    Syeikh Hasan al Towil.
    Aku  menghadiri kuliahnya  pada Syarh al Azhariah bi Hasyiah al Ator, Syarh al Syuzur bi Hasyiah  al Amir dan Qalaid al Aqyan karangan al Fatah bin Khaqan; dahulu beliau mengajarnya di rumahnya tetapi ia tidak sempat dikhatamkan.

    -    Syeikh Muhammad al Basyuni.
    Aku telah menghadiri pengajarannya tentang kitab Hasyiah al Sobban ala al Malawi ala Sullam al Mantiq.

    -    Syeikh Muhammad al Rubi.
    Aku telah menghadiri pengajarannya tentang kitab Syarh al Asymuni ala al Alfiyah bi  Hasyiah al Sobban.

    -    Syeikh Muhammad al Hamidi.
    Aku telah menghadiri pengajarannya tentang kitab Mukhtasor al Bukhari karangan Ibnu Abi  Jamrah dengan Hasyiah al Syinwani dan Syarh al Syeikh Khalid ala al Ajrumiah bi Hasyiah Abi al Nuja.

    Kesemua ulama tadi bermazhab Maliki .
    .................

       Syeikh Yusuf al Barqawi al Hanbali, syeikh serambi al Hanabilah.
    Aku menghadiri kuliahnya tentang al Ajrumiah. Beliau adalah Syeikh pertama yang aku ambil manfaat daripadanya.

        Moga-moga Allah memanfaatkan aku dengan berkat keseluruhan mereka semua رضي الله عنهم dan mengumpulkan aku di dalam kumpulan mereka di bawah panji Sayyid al Mursalim Nabi Muhammad صلى الله عليه وآله وسلم .
    •  Buku-buku karangannya.
    Adapun karanganku iaitu:
    1)    Al Anwar al Muhammadiah Mukhtasar al  Mawahib al Ladunniah.
    2)    Al Syarf al Muabbad li Ali Muhammad.
    3)    Wasail Wusul ila Syamail al Rasul.
    4)    Al Ahadith al Arbain fi Fadhail Sayyid al Mursalin.
    5)    Al Ahadith al Arbain min Amthal Afsoh al Alamin.
    6)    Afdhal al Salawat ala Sayyid al Sadaat.
    7)    Saadah al Darain fi  al Solat ala Sayyid al Kaunain.
    8)    Salawat al Thana’ ala Sayyid al Anbiya’.
    9)    Hujjatullah ala al A’lamin fi Mu’jizah Sayyid al Mursalin .
    10)      Al Hamziah al Alfiyah yang dinamakan Taybah al Gharra’ fi Madhi Sayyid al Anbiya’.
    11)    Saadah al Maad fi Muwazanah Banat Sua’d.
    12)    Al Nazam al Badi’ fi Maulid al Syafi’
    13)    Al Qaul al Haq fi Madhi Sayyid al Khalq
    14)    Khulasaah al Kalam fi Tarjih Din al Islam.
    15)    Risalah fi Mithal al  Na’li al Syarif
    Kesemua kitab  ini telah dicetak.
    1)    Jami’ al Solawat wa Mujamma’ al Sadaat (belum dicetak pada waktu biografi ini ditulis tetapi kini ia telahpun diterbitkan.)
    2)    Al Fadhail al Muhammadiah (belum dicetak pada waktu biografi ini ditulis tetapi kini ia telahpun diterbitkan.)
    Kedua-duanya dalam  usaha untuk dicetak (pada waktu biografi ini ditulis.)
    3)    Al Majmuah al Nabhaniah fi al Madaih al Nabawiah, yang mengandungi 20 000 bait syair aku sadur dari kata-kata sasterawan dan aku susun mengikut susun  Huruf Hijaiyah. Aku akan mensyarahkannya dan mencetaknya in sya Allah. (pada waktu biografi ini ditulis tetapi kini ia telahpun diterbitkan.)
    4)    Jami’ al Thana’, ia belum disempurnakan lagi (pada waktu biografi ini ditulis tetapi kini ia telahpun diterbitkan.)

    Moga-moga Alllah menolongku dalam menyempurnakannya dan penyebarannya dalam sebaik-baik keadaan yang diredhaiNya.’’ 

    Selesai kalam Syeikh Yusuf bin Ismail al Nabhani.
    ………………………………..
    •  Hari-hari akhir beliau.
        Apabila beliau bersara dari jawatannya beliau memutuskan dirinya dari kebendaan duniawi ke arah ibadat Penciptanya serta penulisan. Kemudian beliau bermusafir ke Madinah al Munawwarah dan menetap di sana seketika. Kemudian beliau pulang ke Beirut di mana beliau menghembuskan nafas terakhir pada bulan Ramadhan tahun 1350H (1933M.) (.8.)   
        Ya Allah rahmatilah al Syeikh Yusuf al Nabhani dengan rahmat luas yang berterusan. Berikanlah beliau sebaik-baik balasan lantaran jihadnya dan kesungguhan dalam khidmatnya pada Syariat yang suci ini. Himpunkanlah kami bersamanya di dalam golongan orang-orang yang benar, orang-syahid yang syahid  dan solihin; amat sesuailah mereka sebagai sahabat handai, di bawah lembayung bendera Sayyid al Awwalin dan Akhirin Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم o (.9.)
                                   

                            والحمد لله رب العالمين

       ..............................................
    0) Beliau adalah al Muhaqqiq al Muhaddith Abu al Fadhl Abdullah bin al Allamah Muhammad bin al Siddiq al Ghumari,  lahir pada 1343H/1910M dan  wafat pada 1413H/1993M. Alim yang mutafannin iaitu membidangi kesemua bidang ilmu-ilmu agama. Antara kemuliaan beliau adalah lahir dari keluarga ulama’ dimana setiap seorang adik beradiknya merupakan MUHADDITH pada zamannya. Beliau sendiri telah menghafaz kitab hadith Sunan Sittah seperti Soheh Bukhari, Muslim, Ibnu Majah dan lain lain serta mampu mengeluarkan terus hukum dari kitab-kitab tersebut.
    1) Fadhl Ilm wa Adab al Alim wa al Mutaallim  (dari muqaddimah al Majmu’) karya Imam Nawawi ms 57
     2) Muqaddimah kitab Sabil al Najah fi al Hubbi Fillah wa al Bughdhi Fillah, kata penyusun kitab tersebut, ia merupakan ringkasan muqaddimah Jami’ Karamaat al al Awliya’ oleh Syeikh Ibrahim Atwah.   
     3) Salawat al Thana’ ala Sayyid al Anbiya’ oleh Syeikh yusuf al Nabhani ms 248-250
     4) Tajuk-tajuk kecil ini adalah tambahan penyusun.
     5) yang berhajat kepada keredhaan Allah
     6) Nabhani ialah nisbah bagi Bani Nabhan, satu kaum dari kaum arab badawi yang tinggal di perkampungan   Ijzim, yang terletak 28km ke selatan Haifa (di Palestin) yang merupakan utara gunung al Karmal di ketinggian 100m dari paras laut      
     7) Iaitu di bandar Beirut
     8)  Muqaddimah Ahsan al Wasail fi Nazam Asma’ al Nabi al Kamil oleh Syeikh Yusuf al Nabhani. Ms 11. tahqiq: Bassam Abdul Wahhab al Jabi.  Cetakan al Jafffan wa al Jabi. 1994 
     9)  Muqaddimah kitab Sabil al Najah fi al Hubbi Fillah wa al Bughdhi Fillah ms 11



     

    About Me

    My photo
    Aku hanya hamba kepada Tuhannya, Khadim yang berusaha untuk menyububurkan benih aqidah yang benar sejajar dengan perlembagaan Ahli Sunnah wal Jamaah. Guru bahasa Arab di Sekolah Tinggi Islam As Sofa Rembau Negeri Sembilan