-Pengumuman-

Baru-baru ini saya telah mengasaskan sebuah blog bertemakan Bahasa Arab. Jadi sesiapa yang berkelapangan, jom singgah sebentar di blog bahasa saya di; http://studyarab.blogspot.com/

Ahlan wa Sahlan!

Wednesday, November 25, 2009

Syair Rindu...



(dalam kenangan...al Muhaddith Al Allamah Dr al Sayyid Muhammad bin Alawi al Maliki sewaktu kedatangan kali keduanya ke Madrasah al Taufiqiah al Husainiah, Negeri Sembilan, yang kini dikenali  dengan nama Sekolah Tinggi Agama al Sofa (STIAS). Disebelah kanannya anak murid kesayangannya al Fadhil al Allamah Syeikh Muhammad Fuad al Maliki, pengasas Madrasah tersebut. ) 



قَصيْدَةٌ غَزَليَّةٌ
Qasidah Rindu…


                عَذَلَ العَازِلُوْنَ فِيْكَ وَلاَمُوا۞ 
كُلُّ لَوْمٍ عَلَى الْمُحِبِّ حَرَامُ
Sentiasalah orang-orang yang asing  dari jalan ini menghamburkan cercaan  terhadapmu 
(lantaran kejahilan mereka)   
۞sedangkan kejian terhadap kekasih (iaitu RASULULLAH) adalah haram.


               ۞ يَا مَلِيْحاً قَدْ حَوَى الجْمَالَ جَمِيْعاً 
وَجَمِيْلاً جَمَالُهُ لاَ يُسَامُ
Wahai insan yang indah,  sungguh dia yang telah menghimpun segala kecantikan-kecantikan di dunia ini ۞   dan takkan jemu orang yang melihat kehebatan keindahan kecantikannya !


                لَكَ طَرْفٌ مُكَحَّلٌ لاَ بِكُحْلٍ۞
وَجَبِيْنٌ يَزُوْلُ مِنْهُ الظَّلاَمُ

Engkau mempunyai mata yang indah seolah-olah bercelak ۞  serta dahi yang dengannya hilanglah dan binasalah  segala kegelapan kesesatan.



                لَكَ وَجْهٌ كُلُّ الْمَلاَحَةِ فِيْهِ۞
فِيْهِ نُوْرٌ وَبَهْجَةٌ وَاحْتِشَامُ

Engkau mempunyai wajah yang mempunyai semua aspek ketampanan ۞   terpancar padanya sinaran cahaya,  keelokan  paras rupa  dan rasa malu.   


                لَكَ فَمٌ حَوَى الْفَصَاحَةِ حُسْناً۞
فِيْهِ شَهْدٌ وَسُكَّرٌ وَمُدَامُ
Engkau mempunyai mulut fasih yang menuturkan kalimah-kalimah yang mulia۞  padanya penyaksian, manisan dan keenakan mudam


                لك صدر كلام ربك فِيْهِ۞
فِيْهِ علم وحكمة واحتكام
Engkau mempunyai dada yang padanya terpahat Kalam Tuhanmu ۞ (al Quran)  padanya ilmu, hikmah dan hukum-hakam.


                لك قلب مطهر ونقي۞
لك في الليل يقظة وقيام

Engkau mempunyai hati yang bersih lagi suci ۞   ketika malam, engkau sentiasa jaga bertahajjud kepadaNya.



                لك مشي على الرمال خفي۞
لك في الليل قبلة ومقام
Derapan kakimu terhadap pepasir tidak meninggalkan kesan  ۞  sesungguhnya engkau adalah qiblat (tumpuan) ingatan  para pencintamu dikala malam yang kelam.


                لك شَعر مدعج ذا سواد۞
أينما سرت ظللتك الغمام
Engkau mempunyai rambut yang tidak kerinting lagi berwarna hitam pekat ۞  awan-awanan akan memayungimu dimana-mana sahaja kau lalu dan pergi.


                لك حوض يوم القيامة رُوى۞
منه قوم مصدِّقون كرام

Engkau mempunyai telaga pada Hari Kiamat yang diminum ۞  oleh orang-orang yang siddiqin (benar) lagi mulia.


                عليك من المولَى الكريمِ تحيةٌ۞
مباركةٌ معلومةٌ وسلامُ  

Keatasmu Ya Rasulallah ucapan Tahiyyat  serta salam yang diberkati dari Tuhan Yang Maha Mulia .


(Sayyid Muhammad al Maliki banyak memberikan rangsangan dalam konteks kerohanian, ilmu dan material atas jalan menegakkan sekolah-sekolah Sunnah di seluruh dunia, termasuk Malaysia. Moga-moga Allah mengurniakan setinggi-tinggi kemuliaan keatasnya, amin.)



556pm 211109 ujang1230

Usik-usik petang... apakah dia syarat bertunang?




    Seorang lelaki telah datang ke rumah keluarga kekasihnya untuk tujuan pertunangan. Lengkap dengan sut serba biru, selepas dipanggil ibunya,dengan tenang dia melangkah masuk ke rumah bakal bapa mertuanya. Tiada langsung rasa gementar dimukanya. Dah bersedia lah katakan.

 Selepas beberapa ketika, tuan rumah mula berkata kepada lelaki itu:
    'Pak cik tengok kamu ni bukan dari kalangan orang-orang kebanyakan macam kami ni. Pakaian kamu, kereta, jam dan cara kamu bercakap membuktikan kata pakcik ni. Kalau nak diikutkan pak cik sebenarnya tak keberatan untuk mengizinkan pertunangan ni. Cuma pakcik ada satu soalan sahaja. Jika anak dapat jawab soalan ini dengan tenang, mudah dan tanpa buat-buat, pak cik terus akan izinkannya tanpa banyak soal lagi.'

    Lelaki itu terus setuju dengan permintaan tuan rumah, sedikit senyuman jelas kelihatan dimuka. Tuan rumah berkata: ' baiklah nak soalannya: dimanakah Allah?'

    Anak dengan tersenyum sinis, sempat mengerling kewajah ibu bapanya, lalu berkata dengan pantas : kat atas langit, pakcik.’

    Sambil berdiri pak cik sedikit  tersenyum, agak dibuat-buat lalu berkata:  minta maaflah nak, pakcik rasa hari dah makin gelap tak elok duduk lama-lama dekat sini. Nanti kena gigit nyamuk kamu juga yang susah.'

'Maksud pakcik apa?' kata pemuda itu.

Pakcik diam membisu.

Pemuda sedikit tertekan, walaupun begitu dia cuba mahu mencari jalan penyelesaian

    Dia berkata lagi : ‘habistu takkanlah pertunangan ini habis begitu sahaja dengan satu soalan sahaja? saya bukanlah mahu berbangga dengan kemewahan yang Allah anugerah pada saya, tapi saya pasti mampu membahagiakan anak pakcik dengan duit yang saya ada......’ dia menyebut kemewahannya.

    ‘ Fasal soalan itu saya akan betulkan jawapannya. Baiklah Allah berada di arasy. betulkan? pakcik...’

    Pakcik menjawab: ‘maaflah nak. Aku berbangga ada orang melayu yang berjaya seperti kau. Kau ada semua yang kau hajatkan dari barang-barang  dunia yang canggih ini. Betul duit itu menyelamatkan dari kemiskinan, tapi akidah itu menyelamatkan kau dari seksa neraka yang berpanjangan! Manakah yang lagi utama kau rasakan? .’

    ‘ Maaf tapi aku terpaksa cakap; kejahilan kau dalam akidah ini amat merunsingkan aku. Bagaimana kau kata kau boleh bahagiakan anakku tu , tapi akidah kau sebegini rupa? Bagaimana kau mampu mendidik anak-anaknya  pula dikemudian hari?

    Bagaimana pula hal-hal ibadatmu?  Bagaimanakah dengan dirimu sendiri? Adakah kau  menyangka wang adalah penyelesaiannya? Oh tidak sesekali, malah pada sesuatu keadaan ia adalah musuh utama kau. Ya nak, sesungguhnya bahagia itu dengan iman yang benar, bukan harta! Baliklah dahulu nak, betulkan peganganmu . Moga kau akan dirahmati Allah’  

    Pakcik memandang tepat ke arahnya memegang kedua-dua bahu pemuda seraya berkata dengan sungguh-sungguh; 'Tuhan itu wujud tanpa memerlukan tempat dan waktu yang tertentu. Bukan diatas bukan di bawah bukan di kiri kanan dsb. Inilah antara pokok-pokok asas akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah pegangan kita semua. Wajib kita mengimaninya, dan tidak harus bagi yang tidak mengetahuinya berlengah-lengah dalam mempelajarinya.’

    ‘Ingatlah nak.pesan pakcik betulkan akidahmu kau akan berjaya. Belajarlah dengan ustaz-ustaz yang bertauliah dan bukan dengan pembacaan semata-mata. Bila sampai waktu kau akan faham apa yang aku kata.’

    Dengan muka yang sugul mahu tak mahu dia terpaksa pulang dengan hati yang hampa. Walaupun begitu dia telah mendapat sesuatu ilmu yang amat berharga. Ada betulnya kata-kata pakcik itu. Dia  tak pernah memikirkan pra-pentingnya akidah dalam konteks dirinya sendiri apatah lagi dalam konteks berkeluarga. Dulu dia hanya leka dengan kerja-kerjanya di pejabat serta berhibur bersama sahabat handai . Kini dia sudah ada azam yang baru untuk hari-hari berikutnya. Ya belajar akidah!  

WAHABI 2

                    بسم الله الرحمن الرحيم  
            وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله في كل لمحة ونفس عدد ما وسعه علم الله
                    ………………………..

PERINGATAN: AGAMAMU DALAM ANCAMAN WAHABI

    Setelah beberapa waktu, rasanya para pembaca sudah bersedia untuk bersama-sama saya menyoroti beberapa lagi permasalahan-permasalahan yang dipropagandakan  oleh puak yang disepakati kesesatannya oleh Imam Mazhab yang empat: WAHABI.

    Melalui lisan Syeikh Haji Muhammad bin Nasib, bekas Qadhi Besar Seremban, marilah kita sama-sama meneliti penyelewangan yang dilakukan mereka, disamping mengetahui jalan-jalan yang diakui  oleh ulama’ Ahli Sunnah dalam menjawab setiap persoalan tersebut.

    Justeru dihadapan pembaca adalah ringkasan dari mutiara kalam-kalam beliau dari kitab KEBATILAN KAUM MUDA, yang membincangkan dalil-dalil penolakan pendapat mereka yang salah ini,  berlandaskan I’tiqad Ahli Sunnah wal Jamaah pada I’tiqad dan mazhab Syafie pada hukum fekahnya . Masalah-masalah tersebut ialah:  

Penolakan terhadap wahabi yang:
-    Mengingkari Lafaz niat sebelum solat.
-    Mengingkari Qunut Subuh
-    Mengingkari Qadha Solat.
-    Menetapkan keberadaan Allah di atas Arasy
-     Mengingkari talqin mayat.
-    Menolak ulama’ mazhab dan kitab-kitab mereka.
-    Menolak bacaan Maulid Nabi صلى الله عليه وآله وسلم  dan Marhaban.
-    Menetapkan anggota-anggota bagi Allah Taala.  

    Permasalahan qadha solat tidak disebut disini kerana ia telah dibincangkan pada perbahasan yang dahulu. Manakala masalah Qunut Subuh akan ditunda pada perbincangan akan datang untuk meringkaskan teks.

    Moga-moga Allah memudahkan urasan kamu dan saya dalam memahami fahaman yang sesat ini dan In Sya Allah akan menolaknya dengan kefahaman yang benar-benar jazam (yakin)  berlandaskan dalil-dalil yang qot’ie (muktamad) dan tsabit (wujud) disisi al Quran dan al Sunnah, bukan sekadar ikut-ikutan.

     Yakinlah wahai mukminin inilah I’tiqad ulama’-ulama’ kita semenjak zaman salaf al soleh hinggalah hari dibangkitkan kelak, tanpa syak lagi. Moga ia menjadi pegangan kita, keluarga kita, saudara kita, rakan-rakan dan seluruh muslimin muslimat hingga bila-bila.
………………….



1>    Wahabi mengingkari  menyebut lafaz niat untuk solat.

Dalil penolakan:

Rasulullah telah melafazkan niat pada ibadat haji.

Jabir bin Abdullah al Ansori berkata:
‘‘Adalah aku pada tahun Hajjatul Wada’ manakala Baginda صلى الله عليه وآله وسلم telah mandi di Zul Hulaifah (tempat miqat jemaah haji yang datang dari arah Madinah) maka Baginda naik ke atas untanya maka aku mendengarnya mengucap:
                    اللهم  ٳني أريد الحج فيسره لي

Ertinya : ya Allah, sesungguhnya aku hendak mengerjakan haji, maka permudahkannya bagiku.’’

Meskipun Nabi  berlafaz dengan niat haji, ia juga diqiaskan dengan ibadat lain-lain. 

                    خذوا عني مناسككم

Ertinya:  ambillah dariku cara mengerjakan hajiku.

    Dari segi bahasa, nusuk (haji) iu adalah ibadat, apabila nusuk itu maknanya ibadah, maka ia boleh diqiaskan dengan  ibadah lain seperti sembahyang.
………………………

2>    Penolakan terhadap Wahabi yang mengatakan Allah bertakhta di atas arasy kerana hanya mengambil makna zahir ayat :

                    الرحمن على العرش استوى

ertinya: al Rahman (Allah Taala) bersemayam di atas Arasy. Toha:5

Dalil penolakan:

    Maha  Tinggi Allah Taala itu daripada perkara yang disifatkan mereka itu. Kerana makna Istiwa  itu pada pandangan ulama’ khalaf (yang hidup selepas kurun 3H): memerintah dan menguasai Allah atas ArasyNya.

    Jika digunakan istawa itu dengan makna  tetap dan duduk seperti sangkaan mereka yang rosak itu nescaya Nabi tidak akan bersabda :
                ٳذا كان أحدكم يصلي فلا يبصقْ قبل وجهه، فٳن الله قبل وجهه

Ertinya: apabila seseorang kamu sembahyang maka janganlah meludah ke arah hadapan muka kerana Allah itu di hadapan mukanya.

Maka jika Allah itu duduk di atas Arasy maka sudah tentu Nabi tidak menegah kelakuan tersebut.  

                ............................................

3>    Wahabi Mengingkari talqin mayat.

Dalil penolakan:

    Disunatkan talkin mayat yang mukallaf selepas mayat ditanam berdasarkan hadith warid yang panjang yang diriwayatkan oleh Abu Umamah رضي الله عنه , katanya:


ٳذا مت فاصنعوا بي كما أمرنا رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم فقال: ٳذا مات أحد من ٳخوانكم فسويتم التراب على قبره فليقم أحدكم عند رأس قبره ثم ليقل: يافلان ابن فلانة...... (حتى قوله) :
 فليقل:  أذكر ما خرجت عليه من الدنيا، شهادة أن لا ٳله الله وأن محمدا عبده ورسوله، وأنك رضيت بالله ربا، وبالٳسلام دينا، وبمحمد نبيا، وبالقرآن ٳماما. فٳن منكرا ونكيرا يأخذ كل واحد منهما بيد صاحبه ويقول:  انطلق بنا ما نقعد عند من قد لقّن حجته....الخ

Ertinya: apabila aku telah meniggal dunia, maka uruskanlah jenazahku sebagaimana yang diperintahkan oleh Nabi   صلى الله عليه وآله وسلم. Maka Baginda bersabda :

'' Apabila meninggal dunia salah seorang daripada saudara kamu (di dalam Islam) dan setelah diratai tanah di atas kuburnya, maka hendaklah salah seorang daripada kamu berdiri setentang dengan kepala mayat, kemudian hendaklah mengucapkan:
Wahai Fulan bin Fulanah… (hingga katanya):

Kemudian katakan lagi:
Ingatlah kamu setelah kamu dikeluarkan dari dunia ini akan pengakuan bahawa:
‘‘Tiada Tuhan selain Allah dan bahawa Muhammad itu hamba dan RasulNya, dan bahawa kamu meredhai  bahawa Allah  sebagai Tuhan kamu, Islam agamamu, Muhammad Nabimu, dan al Quran imammu
.’’
Ketika itu malaikat Munkar dan Nakir saling berpegang tangan dan berkata:  kita kembali sahaja, kerana apa gunanya lagi di hadapan orang yang telah ditalqinkan jawapannya…'' (hingga akhir hadith). 

    Kata Syeikh Muhammad Fuad al Maliki, pensyarah kitab ini: hadith ini dinaqalkan oleh pengarang kitab fekah di dalam kitab-kitab mereka.

    Antaranya Imam Ramli, Imam Nawawi, Imam Khatib Syarbini dan lain-lain. Ini menunjukkan bahawa Nabi memerintahkan supaya mentalqinkan orang yang telah meninggalkan dunia, yang merupakan peringatan kepada mereka tentang perkara-perkara penting berkaitan I’tiqad, keTuhanan dan lain-lain.    

Inilah dalil yang menjadi sandaran ulama’ Mazhab Syafie dalam masalah talqin.


4>    Wahabi Menolak dan Mengingkari para ulama’, mazhab dan kitab-kitab mereka.

Dalil penolakan:

Berkata pengarang kitab Hasyiah I’anah al Tolibin (1) :
    Tiap-tiap daripada Imam yang empat (Imam Abu Hanifah, Malik, Syafie dan Ahmad ibn Hanbal) di atas jalan yang benar. Dan wajib taqlid pada mazhab salah seorang dari mereka  

Daripada Ibnu Abbas berkata: sabda Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم :  pada doanya:

    اللهم ارحم خلفائي. قلنا يا رسول الله ومن خلفاؤك؟ قال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم:  الذين يأتون من بعدي يروون أحادثي ويعلمونها الناس.      

Ertinya : Ya Allah Rahmatilah khalifahku. Kami berkata: Ya Rasulallah, siapakah khalifahmu? Sabda Rasulullah:  Iaitu mereka yang datang (hidup) selepas kewafatanku yang meriwayatkan hadith-hadithku dan mengajarkannya kepada manusia (para ulama’).
Riwayat al Tabrani di dalam al Ausot.

    Tidak syak lagi bahawa menyampakan hadith kepada muslimin sebagai nasihat bagi mereka adalah perbuatan para Anbiya’. Maka orang-orang yang melakukan perbuatan ini  (para ulama') adalah khalifah  (penganti) bagi penyampai hadith dan nasihat tersebut (iaitu Rasulullah.)
    
Dan Sabda Nabi:
            عليكم بسنتي وسنة الخلفاء الراشدين المهتدين من بعدي، عضوا عليها بالنواجذ 

Ertinya :Lazimilah Sunnahku dan sunnah khalifah-khalifah yang mendapat petunjuk dari Allah, gigitlah (peganglah kuat-kuat) ia dengan gerahammu.    

Saya berkata (2): ini adalah dalil yang amat ampuh lagi kuat bagi menunjukkan kewajipan mengikut mazhab para ulama yersebut, tanpa syak lagi.
                .........................................

5>    Wahabi Mengingkari Maulid Nabi.

Dalil penolakan:

Berikut adalah fatwa al Hafiz al Suyuti (3)  dalam bab al walimah:
                جرت العادة أن الناس ٳذا سمعوا ذكر وضعه يقومون تعظيما له

Ertinya:  telah menjadi adat, bahawasanya manusia apabila mendengar kisah detik-detik kelahiran Rasulullah, mereka berdiri untuk membesarkan Nabi صلى الله عليه وآله وسلم  .

                .................................................

6>    Wahabi menetapkan rupa badan bagi zat Allah, kerana berpegang dengan zahir al Quran dan Hadith semata-mata.

Mereka ini tidak lain termasuk di dalam sabda Nabi صلى الله عليه وآله وسلم :

            أخوف ما أخاف على أمتي رجل متأول للقرآن يضعه في غير موضعه.


Ertinya:  perkara yang paling aku takut berlaku  ke atas umatku adalah lelaki yang mentakwilkan al Quran dengan pentakwilan yang salah.

    Puak beraliran kiri ini (WAHABI) telah menetapkan sifat–sifat Allah dengan sifat-sifat makhluk yang zahir pada al Quran dan Hadith seperti bertangan, duduk dan lain-lain (Maha Suci Allah dari bersifat sedemikian.)

Saya berkata (4): Mereka telah menafikan  kaedah ahli al Haq dalam memahaminya iaitu sama ada :

    - Dengan cara Ahli Salaf: Menyerahkan maknanya kepada Allah tanpa langsung mentakwil atau     membatalkan atau menerimanya secara zahir makna.

    -Dengan cara Ahli Khalaf : yang mentakwilkan maknanya kepada makna yang layak bagi     Keagungan dan Kebesaran Allah.


    Kedua-dua cara ini adalah kaedah yang sohih mengikut cara Ahli Sunnah wal Jamaah. Mengikut konteks Malaysia sekarang ini, yang majoritinya tidak memahami bahasa arab, adalah lebih selamat untuk mereka memahami al Quran dengan terjemahan Ahli Khalaf iaitu dengan pentakwilan. 

Berikut adalah contoh ayat-ayat mutasyabihat beserta takwilannya yang tepat.
1)                ويبقى وجه ربك ذو الجلال والٳكرام

Ertinya: dan kekallah Wajah  Tuhanmu yang mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan.

    Dalam konteks ayat ini, yang dikehendaki dengan wajah  itu adalah zat, bukan muka. Oleh itu maknanya:   dan kekallah Zat Tuhan engkau, ya Muhammad, yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan.
  

2)                    بل يداه مبسوطتان

Ertinya: bahkan kedua tangan Allah sentiasa terbuka.

Ulama’ telah berselisih pendapat tentang menentukan makna (يداه) atas dua pendapat.

I.    Pendapat salaf dan ulama’ Ahli Sunnah serta sebahagian Mutakallimin (ulama’ usuluddin). Kata mereka:
Bahawasanya Tangan Allah   itu satu sifat dari beberapa sifat ZatNya, seperti Sama’ (mendengar), Basar (melihat) dan muka. Maka wajib beriman dengannya dan menetapkan sifat ini bagi Allah tanpa kaifiyat dan tanpa tasybih (menyerupakan Allah dengan makhluk).   

II.    Pendapat Jumhur Mutakallimin dan Ahli Takwil.
Bahawasanya mereka mengatakan bahawa Tangan Allah itu telah diertikan dengan banyak maksud;  anggota dan nikmat dan qudrat (kekuatan) dan mulk (kerajaan dan kekuasaan.)
Adapun (sesiapa yang menafsirkan) makna  Tangan Allah itu anggota jasad, maka ia ternafi dengan saksi-saksi dari aqal dan naqal (al Quran dan Hadith.) Maha suci Allah seperti sangkaan mereka yang sesat lagi menyesatkan itu.

      Maka makna (يداه ) tangan  yang tepat disisi jamaah ulama ini ialah  nikmat dan qudrat (kekuatan) dan mulk (kerajaan dan kekuasaan), bukannya anggota badan.



3)                    واصبر لحكم ربك فٳنك بأعيننا  

Ertinya: sabarlah wahai Muhammad bagi hukum Tuhanmu, kerana bahawasanya engkau itu di dalam peliharaan kami (yang mana maksud lahiriahnya ialah pada mata-mata kami). Maksudnya : dengan sekira-kira kami lihat akan dikau.   

    Maka tidaklah Allah itu bermata seperti sangkaan mereka itu yang fasid kerana makna (أعين) itu peliharaan.
 


                    .....................................

End Note

(1) Hasyiah Ianah al Tolibin Jilid 1, H:29
(2) iaitu penulis blog ini.
(3) Perlulah diketahui bahawa al Hafiz al Suyuti bukanlah calang-calang ulama’, dan seharusnya fatwanya menjadi ikutan setiap yang mengetahuinya. Beliau seorang imam besar pengarang kitab-kitab yang masyhur antaranya Tafsir al Jalalain,lahir pada 849H/1445M dan wafat pada 911M/1505M. Merupakan al Hafiz iaitu ulama’ yang telah menghafaz dan menguasai ratusan  ribu hadith beserta sanad dan matan.

    Antara kehebatannya seperti yang disebut oleh beliau sendiri lantaran menyebut nikmat-nikmat Allah ke atasnya: ''al Hafiz Ibn Hajar telah menghafaz hampir 200 ribu hadith, Syeikh Uthman al Dimi mengafaz sebanyak 20 ribu hadith, manakala aku telah menghafaz sebanyak 200 ribu hadith. Sekiranya ada orang yang lebih banyak menghafaz dari itu, pasti aku akan menghafaz lebih daripadanya.''

    al Laknawi pula menyifatkan beliau sebagai  Mujaddid (pembaharu agama) kurun ke-9 dan  penutup ahli Hafiz. Lihat Imam Suyuti karangan Syeikh Muhammad Fuad bin Kamaluddin al Maliki. Cetakan Abnak Production. Mac 2001 
(4) iaitu penulis blog ini.     


ujang1230
23.11.09









About Me

My photo
Aku hanya hamba kepada Tuhannya, Khadim yang berusaha untuk menyububurkan benih aqidah yang benar sejajar dengan perlembagaan Ahli Sunnah wal Jamaah. Guru bahasa Arab di Sekolah Tinggi Islam As Sofa Rembau Negeri Sembilan