-Pengumuman-

Baru-baru ini saya telah mengasaskan sebuah blog bertemakan Bahasa Arab. Jadi sesiapa yang berkelapangan, jom singgah sebentar di blog bahasa saya di; http://studyarab.blogspot.com/

Ahlan wa Sahlan!

Wednesday, April 21, 2010

Sejenak Bersama Imam al Busiri dan Qasidah Burdahnya Yang Masyhur



Beliaulah Sayyidul Muddah iaitu penghulu para pensyair yang memuji Rasulullah, namanya Syarafuddin Abu Abdullah Muhammad bin Said bin Hamad al Sonhadji al Busiri. Lahir di Bahtim, Mesir pada tahun 608H (1212M) dan asal keturunan beliau dari Maghribi. Beliau wafat di Iskandariah, Mesir pada tahun 696H/1296M.  

(Maqam Imam al Busiri)

Adalah disebut didalam sejarah bahawa Imam Busiri ini telah ditimpa penyakit lumpuh sebelah badan. Bermacam-macam usaha telah pun dilakukan dalam membuat rawatan namun penyakit itu tetap juga tidak sembuh. Akhirnya para doktor yang mengubatinya telah berputus asa dari kesembuhannya.

Maka dalam keadaan badan yang sangat teruk ini, timbullah satu ilham di hati beliau (moga2 Allah merahmatinya) untuk mengarang sebuah Qasidah puji-pujian terhadap Rasulullah. Rupanya badan yang longlai ini masih lagi memiliki hati yang sangat cergas dan ingatan yang sangat tajam dan keazaman yang kuat.

Maka dengan hati yang dipenuhi dengan kasih sayang dan kerinduan kepada Rasulullah, Imam Busiri melakarkan qasidahnya. Satu bait demi satu bait hinggalah menjangkau 161 bait syair.

Apa yang dapat dirasakan dalam jiwa beliau (berniat) semoga dengan berkat memuji Baginda, penyakitnya akan disembuhkan Allah Taala. 

Bait-bait al Nabawiyah




Berkata Sayyidul Muddah, al Imam Syarafuddin Abi Abdillah Muhammad al Busiri ;





Secarik Roti Kering


بسم الله الرحمن الرحيم
وصلى الله على سيد المرسلين نبينا وشفيعنا محمد وعلى آله الطاهرين الطيبين




ku bersimpuh di tepi anjung
mengingat apa yang telah lalu
ternyata yang kulakukan hanya sia-sia
igauan anak2 remaja

mengakui apa yang telah dimakan usia cerekanya
menyesali apa yang telah dilakukan padanya 
kuserahkan seluruh jiwa raga
hanya untuk kembali kepadaNya...

About Me

My photo
Aku hanya hamba kepada Tuhannya, Khadim yang berusaha untuk menyububurkan benih aqidah yang benar sejajar dengan perlembagaan Ahli Sunnah wal Jamaah. Guru bahasa Arab di Sekolah Tinggi Islam As Sofa Rembau Negeri Sembilan