-Pengumuman-

Baru-baru ini saya telah mengasaskan sebuah blog bertemakan Bahasa Arab. Jadi sesiapa yang berkelapangan, jom singgah sebentar di blog bahasa saya di; http://studyarab.blogspot.com/

Ahlan wa Sahlan!

Pages

Wednesday, April 21, 2010

Secarik Roti Kering


بسم الله الرحمن الرحيم
وصلى الله على سيد المرسلين نبينا وشفيعنا محمد وعلى آله الطاهرين الطيبين




ku bersimpuh di tepi anjung
mengingat apa yang telah lalu
ternyata yang kulakukan hanya sia-sia
igauan anak2 remaja

mengakui apa yang telah dimakan usia cerekanya
menyesali apa yang telah dilakukan padanya 
kuserahkan seluruh jiwa raga
hanya untuk kembali kepadaNya...


aku hamba...
putuslah harapan jika dosa-dosa
diperlihat depan mata
matilah angan2 jika perangai leta
hancurlah badan jika busuk kata
yang semua ini dibentang kelak
kan ku ditanya di khalayak

binasalah aku jika ia disoal nanti
di kiamat yg pasti
sedang aku tak mampu lari
 tangan kaki x ku miliki
kuasakah kau berbohong dengan ILAHI?

perlahan ku berundur, mula melangkah pergi
tak ku toleh belakang lagi
hari ini ayah ibu entah kemana
kekasih teman tak kupeduli
lantaran mahu menyelamatkan nafsi 
dari seksa maha azab nanti
oh adakah yang dapat beri bantuan disini?
oh adakah yang sudi?

aku menuju ketempat yang satu
ya itulah satu-satunya penghapus bebanku
yang lain sibuk mencari-cari ketua2 mereka
'pingin pertolongan dari raja'
tapi hari ini Raja hanya Dia.

kututupkan mata ku melainkan  kepadanya
padanya...
padanya...

itulah pertolongan yang dicari2
tiap2 hamba yang melangkah disini
tiap2 apa yang berkata teriak disini
semuanya menuju padanya
semua berkata tentang kehebatannya
semua takjub dengan keindahannya

itulah Rasul yang Ummi
Penghulu makhluk langit dan bumi
Saiduna Muhammad
Y Sayyidi wa Malazi!
satu2nya tempat kau dapat meraih pertolongan
hatta Nabipun tak mampu beri erti
kesemua sebut; diri oh diri
melainkan Penghulu Nabi ini, katanya; umatku marilah kemari!
memberi Syafaat kepada hamba abdi tak terkira ramainya
oh golongkanlah kami di dalamnya..
ya Rabbi


(مرتجي شفاعة الحبيب )









0 ulasan:

Post a Comment

About Me

My photo
Aku hanya hamba kepada Tuhannya, Khadim yang berusaha untuk menyububurkan benih aqidah yang benar sejajar dengan perlembagaan Ahli Sunnah wal Jamaah. Guru bahasa Arab di Sekolah Tinggi Islam As Sofa Rembau Negeri Sembilan