-Pengumuman-

Baru-baru ini saya telah mengasaskan sebuah blog bertemakan Bahasa Arab. Jadi sesiapa yang berkelapangan, jom singgah sebentar di blog bahasa saya di; http://studyarab.blogspot.com/

Ahlan wa Sahlan!

Pages

Saturday, December 26, 2009

Hijrahkan nafsumu dari dirimu!

    Sesungguhnya peristiwa HIJRAH menyimpan terlalu banyak makna dan rahsia. Mengenali kisah hijrah Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم dan sahabat menyingkap betapa besar dan pentingnya pengorbanannya yang telah mereka lakukan hingga hari ini kita dapat menikmati nikmat terbesar; Islam, Iman dan Ihsan.

    Sesungguhnya HIJRAH merupakan kebangkitan menumpaskan kesyirikan dan kaum musyrikin yang berusaha menghancurkan aqidah Islam.

    Sesungguhnya  HIJRAH bertalian rapat dengan soal keimanan, dan ia tidak boleh dihalang oleh apa-apa samada ibu bapa, anak, isteri mahupun keluarga. Allah Taala berfirman;



" Katakanlah (wahai Muhammad) : Jika bapa-bapa kamu , anak-anak kamu , saudara-saudara kamu , isteri-isteri (atau suami-suami) kamu , kaum keluarga kamu, harta benda yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu bimbang akan merosot dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, (jika semua itu) menjadi perkara-perkara yang kamu  cintai lebih daripada Allah dan RasulNya dan (daripada) berjihad di jalan nya, Maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan Keputusan NYA (azabNya); kerana Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik (derhaka.)"

    Kisah HIJRAH merupakan kisah keimanan yang sebati di dalam hati, kisah aqidah yang menjadi darah daging dalam diri para sahabat terdahulu hingga sanggup mempertahankan agama dengan segala yang mereka miliki hingga tertegaknya Islam sehingga dapat kita kecapi hari ini.   

    HIJRAH Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم ke Madinah bukan melarikan diri atau pun takut, tetapi membuka gerbang kebaikan dan keberkatan kaum Muslimin.

    HIJRAH adalah kebangkitan melawan  & menumpaskan  kemusyrikan. Ketika itu Muslimin yang merupakan golongan minoriti di Mekah sering ditindas, maka perjalanan HIJRAH  ini adalah strategi Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم menyelamatkan mereka dari disiksa.   

    HIJRAH adalah pelajaran yang penting untuk menguatkan aqidah membesarkan jiwa dan meneguhkan keimanan dijalan memperjuangkan agama Allah, meninggikan kalimahNya dan menyebarkan dakwah dan risalah Islam.  Hasilnya setelah HIJRAH, umat Islam semakin berkembang, tentera Islam semakin menyerlah dan bendera Islam semakin kencang berkibar.  

    Dakwah Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم ini, telah meniggalkan kesan kedalam hati para sahabat sehingga mereka sanggup meninggalkan kampung halaman yang mereka cintai (Mekah.) Padahal, perpisahan dengan kampung halaman adalah sesuatu yang amat memedihkan, lebih-lebih lagi peluang untuk kembali terlalu sukar hinggalah ajal menjemput mereka.

    Namun ternyata perpisahan itu lebih mereka sukai daripada dunia dan segala kenikmatannya. Mereka lebih mengutamakan agama daripada dunia dan tidak peduli dengan kehilangannya. Mereka tidak mengendahkan semuanya itu tetapi terus melarikan diri dari satu kota ke satu kota demi menjaga agama mereka daripada fitnah.

    Seolah-olah mereka diciptakan untuk akhirat, maka jadilah dunia berkhidmat untuk mereka. Orang-orang tua, kanak-kanak kecil, kaum lelaki dan wanita berhijrah dari Habsyah, lalu ke Madinah al Munawwarah.

    Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم telah meluaskan  pengertian HIJRAH, iaitu berhijrah daripada apa yang dilarang oleh Allah dengan meninggalkan maksiat.

    HIJRAH bukan barangan antik untuk tatapan semata-mata seperti hikayat-hikayat atau sejarah-sejarah biasa. Tetapi lebih dari itu, ia mesti dihayati dan diteladani semua umat Islam. HIJRAH yang sebenar ialah HIJRAH dari
  
- keilmuan kepada kejahilan
- cinta makhluk kepada cinta Khaliq (Allah Taala).
- rakus dunia kepada rakus akhirat.
- bakhil kepada dermawan

    Kerana HIJRAH  adalah kisah keimanan,penyatuan dan pengorban, marilah kita bersama-sama memperjuangkan agama yang benar ini hingga sampai ke matlamatnya. Syeikh Ibn Atoillah al Sakandari berkata
لا ترحل من كون ٳلى كون فتكون كحمار الرحى يسير، والمكان الذي ارتحل ٳليه هو الذي ارتحل منه، ولكن ارحل من الأكوان ٳلى المكوّن، وأن ٳلى ربك المنتهى.

 "Janganlah kamu bergerak dari satu alam hanya ke satu alam, maka jadilah kamu seperti keldai pengisar yang berjalan di sekitar pengisarnya sahaja; ia berjalan menuju ke tempat tujuannya dan tiba semula di tempat ia bermula. Tetapi berjalanlah dari semua alam kepada Pencipta alam. Sesungguhnya kepada Tuhanmulah kemuncak segala tujuan".

(( Ringkasan dari- perutusan Maal HIJRAH Masjid Darul Ehsan. Muharram 1431/Desember 2009))

0 ulasan:

Post a Comment

About Me

My photo
Aku hanya hamba kepada Tuhannya, Khadim yang berusaha untuk menyububurkan benih aqidah yang benar sejajar dengan perlembagaan Ahli Sunnah wal Jamaah. Guru bahasa Arab di Sekolah Tinggi Islam As Sofa Rembau Negeri Sembilan