-Pengumuman-

Baru-baru ini saya telah mengasaskan sebuah blog bertemakan Bahasa Arab. Jadi sesiapa yang berkelapangan, jom singgah sebentar di blog bahasa saya di; http://studyarab.blogspot.com/

Ahlan wa Sahlan!

Pages

Tuesday, November 3, 2009

Kuatkan Azammu Wahai Syabab dan Syabbaat Ahli Sunnah!!

بسم الله الرحمن الرحيم


الحمد لله والصلاة والسلام على أفضل رسل الله وآله وصحبه

لامية ابن الوردي
.....

Sekilas pandang tentang pengarang رضي الله عنه

Beliau ialah al Imam Zain al Din: Umar bin Muzaffar al Maa’rri al Kindi, seorang ulama fekah yang hebat, ulama’ bahasa Arab yang jitu, serta seorang ahli sejarah yang ulung, lebih dikenali dengan nama Ibnu al Wardi. Beliau dilahirkan pada tahun 691H/1292M di Maa’rah al Nu’man, Syria. Beliau telah dinobatkan diantara ulama’ terhebat dan termasyur kurun ke-8. Wafat al Imam di Halab, Syria pada tahun 749H/1349M.

Bait-bait ini adalah ringkasan daripada qasidahnya yang bernama al Lamiah. Ia dinamakan sedemikian kerana setiap huruf akhir dalam bait itu diakhiri oleh huruf lam.

Syair ini mengandungi nasihat-nasihat yang berguna dalam setiap aspek kehidupan, terutamanya dalam menggesa anak-anak muda dalam menuntut ilmu dan berakhlak dengan akhlak yang mulia. Saya fikir adalah amat molek untuk saya anjurkan syair-syair ini moga ia menjadi pembakar semangat kita dalam berjihad di atas jalan Allah mengikut rentak dan gaya hidup ulama’ lampau.

Ia telah diterjemahkan oleh al Fadhil al Ustaz Fahmi Zam Zam yang lebih dikenali dengan nama Abu Ali al Banjari al Nadwi al Maliki حفظه الله , dalam bukunya ‘YA BUNAYYA -WAHAI ANAKKU YANG TERCINTA’ . Nasnya seperti berikut :

اعتزل ذكر الأغاني والغزل ۞ وقل الفصل وجانب من هزل

1) Tinggalkanlah segala bentuk nyanyian yang melalaikan dan menyebut-nyebut kecantikan wanita



...

يا بني اسمع وصايا جمعت ۞ حكما خصت بها خير الملل

2) Wahai anakku yang tercinta! Dengarlah nasihat dan kata-kata hikmah yang telah dipetik dari sebaik-baik agama.



اطلب العلم ولا تكسل فما ۞ أبعد الخير على أهل الكسل

3) Tuntutlah ilmu dan jangan engkau malas. Kebaikan itu sangatlah jauh daripada orang yang malas.



واحتفل بالفقه في الدين ولا ۞ تشتغل عنه بمال وخول

4) Khususnya berikanlah perhatianmu untuk mendalami ilmu-ilmu agama. Dan jangan engkau meninggalkannya kerana sibuk mencari harta dan pangkat.



واهجر النوم وحصّله فمن ۞ يعرف المطلوب يحقر ما بذل

5) Tinggalkan tidur dan hendaklah engkau bangun mencari ilmu. Siapa yang mengetahui kebesaran dan ketinggian ilmu pasti akan ringan mengorbankan apa sahaja yang dimilikinya.



لا تقل قد ذهبت أربابه ۞ كل من سار على الدرب وصل

6) Jangan kau katakanlah bahawa telah pupus orang yang alim atau telah luput masa untuk menuntuti ilmu. Sesungguhnya siapa yang berjalan mencari ilmu pasti akan mendapatkannya.



في ازدياد العلم ازعام العدى ۞ وجمال العلم اصلاح العمل

7) Bila ilmu kita bertambah bererti musuh telah kalah. Dan keindahan ilmu itu bila ia dapat membimbingmu untuk mengamalkannya.



جمل المنطق بالنحو فمن ۞ يحرم الاعراب في النطق اختبل

8) Percakapan itu menjadi indah dengan ilmu nahu. Sesiapa yang tidak mengerti ilmu nahu maka cederalah percakapannya.


...

وادّرعْ جدا وكدّا واجتنب ۞ صحبة الحمقى وأرباب الخلل

9) Bentengi dirimu dengan kesungguhan dan kegigihan . Dan hindari dari bersahabat dengan orang bodoh dan orang yang cedera pemikirannya.



...

لا تخضْ في حق سادات مضوا ۞ انهم ليسوا بأهل للزلل

10) Jangan kau cuba mengecam generasi awal umat ini (ulama dari para sahabat dan salafus soleh), kerana mereka bukan orang yang meletakkan dirinya di dalam kegelinciran (maksiat).



خذ بحدّ السيف واترك غمده ۞ واعتبر فضل الفتى دون الحُلل

11) Peganglah akan tajam mata pedangmu dan tinggalkanlah sarungnya,kerana yang dinilai itu adalah kehebatan peribadi (akhlak dan ilmu) seseorang bukan pakaiannya.

...

حبّك الأوطان عجز ظاهر ۞ فاغترب تَلْقَ عن الأهل بدل

12) Sukamu tinggal di kampung merupakan suatu kelemahan yang ketara. Oleh itu pergilah merantau mencari ilmu pasti kau temukan ganti dari keluarga yang ditinggalkan.

...


(Ustaz Fahmi Zam Zam al Maliki)


ỏ والحمد لله على تمام النعمة والصلاة والسلام على رسول الله وآله ỏ



342pm 7.6.09

Ujang1230

0 ulasan:

Post a Comment

About Me

My photo
Aku hanya hamba kepada Tuhannya, Khadim yang berusaha untuk menyububurkan benih aqidah yang benar sejajar dengan perlembagaan Ahli Sunnah wal Jamaah. Guru bahasa Arab di Sekolah Tinggi Islam As Sofa Rembau Negeri Sembilan