-Pengumuman-

Baru-baru ini saya telah mengasaskan sebuah blog bertemakan Bahasa Arab. Jadi sesiapa yang berkelapangan, jom singgah sebentar di blog bahasa saya di; http://studyarab.blogspot.com/

Ahlan wa Sahlan!

Pages

Wednesday, October 14, 2009

Salam Mahabbah

Selamat Datang!Ahlan Wa Sahlan!


Assalamualaikum muslimin muslimat sekalian...

Ruangan ini adalah alternatif terkini pengarang untuk menerangkan sedikit sebanyak tentang asas-asas pegangan Aqidah Ahli Sunnah sesuai dengan tajuk blog ini.


Hal ini disebabkan berlakunya banyak kecelaruan tentang masalah-masalah usul dalam agama (tauhid) hingga kepada furu'nya (fekah) yang melibatkan bukan sahaja pelajar jurusan akademik tetapi membabitkan juga pelajar berpendidikan agama, terutama dikalangan belia2 di Institut Pengajian Tinggi.



Apa yang menyedihkan sebahagian besar pelajar yang ingin mendalami jurusan Agama samada sedar atau tidak, telah terjerat dalam fahaman-fahaman yang menyeleweng yang diserapkan hampir ke seluruh IPT di Malaysia. Agaknya, bagaimanakah pula akidah pelajar2 yang selebihnya?


Justeru penulis terpanggil cuba untuk menyebarkan apa yang terdaya untuk dapat dikongsi oleh semua rakan2 sekalian berpegang dengan sabda Rasulullah :
 
Sampaikan (ilmu) dariku walaupun hanya sepotong ayat.

Usaha ini bukanlah sekadar untuk menjalinkan hubungan ukhuwwah sesama muslimin, tetapi yang paling penting ialah menjaga iman dan kepercayaan kita tentang hak-hak Allah dan Rasul yang wajib kita semua penuhi. Sesungguhnya hubungan tanpa iman itu terputus. Benarlah kata pensyair:


مَا دَامَ لله دَامَ وَاتَّصَلَ ۞ وَما دَامَ لِغَيْرِ اللهِ انْقَطَعَ وَانْفَصَلَ

Tiap-tiap sesuatu yang dilakukan kerana Allah maka ia kekal dan saling berhubungan.


Tetapi setiap sesuatu yang dilakukan bukan kerana Allah maka ia akan hilang dan terputus (faedahnya).”



Mengakui kelemahan dalam diri ini, pengarang menyedari bukanlah ahli yang berkelayakan untuk berbicara tentang masalah ini, tetapi sekadar menakalkan kalam2 ulama' muktabar untuk kebajikan bersama. Saya mengalu-alukan nasihat dan kritikan membina. Moga usaha yang kecil dipandang besar disisiNya.


Ujang1230
708pm 14.10.2009











0 ulasan:

Post a Comment

About Me

My photo
Aku hanya hamba kepada Tuhannya, Khadim yang berusaha untuk menyububurkan benih aqidah yang benar sejajar dengan perlembagaan Ahli Sunnah wal Jamaah. Guru bahasa Arab di Sekolah Tinggi Islam As Sofa Rembau Negeri Sembilan